120 miljoner satsas på cyklister och gående i innerstan

Cykelåtgärder för 120 miljoner i innerstan väntas bli godkända på torsdagen.
Cykelåtgärder för 120 miljoner i innerstan väntas bli godkända på torsdagen.
Bilarna får maka på sig – för nu ska cyklister och fotgängare få mer plats. I dag tas det beslut om att satsa nära 120 miljoner kronor på cykelpendlingsstråk i innerstan.

Trafiknämnden har på torsdagseftermiddagen sammanträde och då väntas beslut om att bygga ut cykelpendlingsstråken i Stockholm för 215 kronor miljoner. I innerstan får cyklister och fotgängare mer plats vid Hornstull och Liljeholmsbron, samt mellan Nybroplan och Gustav Adolfstorg.

– Enligt vår cykelplan ska staden arbeta för att öka andelen cyklister och göra det enkelt och säkert att cykla i Stockholm. Den viktigaste är att bygga ut cykelinfrastrukturen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i ett pressmeddelande.

Vid Hornstull-Liljeholmsbron tas ett av bilarnas körfält i södergående riktning i anspråk för att göra cykelfält istället. 74 miljoner kronor satsas på de åtgärderna.

En del av bilarnas körfält tas även i anspråk på olycksdrabbade Stadsgårdsleden, som också ska rustas för 24 miljoner.

Vid sträckan mellan Nybroplan och Gustav Adolfs torg kommer cykel- och gångbanorna på flera ställen att breddas, och man ska också göra tydligare gränsdragningar mellan gående och cyklister. Dessutom anläggs ett cykelfält på Kungsträdgårdsgatan norrut. På den sträckan satsas 21 miljoner kronor.

– Nu kompletterar och förstärker vi viktiga stråk för cykelpendling enligt cykelplanen, både genom att åtgärda saknade länkar och öka framkomligheten och säkerheten i de som redan finns. Alla sträckor ingår i stråken i den regionala cykelplanen för Stockholms län, säger Daniel Helldén.