ANNONS

(rubrik saknas)

ANNONS

För fjärde året i rad har svenska kyrkans fastekampanj temat ”Allt för att utrota hungern”. Under sex veckor samlas pengar in till kyrkans internationella arbete.

I år vill man uppmärksamma de 842 miljoner människor i världen som går hungriga varje dag, med särskilt fokus på Haiti och Kambodja.

I år har man tänkt nytt, och hyrt en food-truck som kommer att ge sig ut på turné. Första stoppet gjordes i fredags på Tulegatan-Rådmansgatan och turnén avslutas i Täby den 29 mars.

– Vi hoppas på en större medvetenhet om hur det ser ut världen där många människor inte kan äta sig mätta, säger ärkebiskopens press­sekreterare Ewa Almqvist.

I bilen serveras två soppor med inspiration från Haiti och Kambodja för 50 kronor. Alla pengar går till insamlingen och man kan även köpa en plusmeny för dubbla priset och därmed skänka en extra slant till kampanjen.

– Det är viktigt att vi skapar uppmärksamhet för de människor som lever i utsatthet runt om i världen. En lunch från vår food-truck både smakar och gör gott, säger Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen.

ANNONS