270 klagomål på förslaget att köra bussarna till Farsta

150 klagomål till Nobina, och 120 till Haninge kommun. Raseriet mot de föreslagna bussförändringarna fortsätter.

Nobina bekräftar nu att det faktum att man får betalt per påstigande, har betydelse för de kraftigt kritiserade förslagen.

– Det spelar in en tredjedel ungefär, säger Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina Södertörn.

Bussresenärer på väg till och från kommundelarna Vega, Svartbäcken, Dalarö, Söderby, Västerhaninge, Tungelsta och Jordbro påverkas av Nobinas förslag på förändringar i busstrafiken, vilket Mitt i har berättat.

Den 4 april ska Haninge lämna in sina synpunkter, och därefter fattar landstinget beslut.

Bland annat ska linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan, 809 C Svartbäcken-Stockholm C och linje 806 Söderby-Gullmarsplan få Farsta strand som slutstation i stället för Gullmarsplan. Och Dalarö tappar sin direktlinje, 869, till Gullmarsplan. Buss 810 mellan Jordbro och Gullmarsplan slopas, och i stället ska 809, 809 C och 806 gå inom Vega.

Totalt 270 klagomål har kommit in på de föreslagna bussförändringarna. 150 klagomål till Nobina Södertörn, och 120 till Haninge kommun.

I avtalet mellan Nobina och landstinget får Nobina betalt per resenär, och det påverkar förslagen, menar Daniel Mohlin.

Inga områden kommer bli av med sin kollektivtrafik. Det finns ett minimiutbud Nobina måste upprätthålla enligt avtalet, men linjer med dåligt underlag riskerar alltid att plockas bort om linjen anses överflödig, eller som en konkurrent till parallella linjer.

– Fler kunder är ett mål för oss. De andra två målen är nöjdare kunder och effektivare trafik. Alla tre mål är lika viktiga, säger Daniel Mohlin.

Men han är bestämd i att Nobina inte tjänar ekonomiskt på att Haningebor behöver byta i Farsta på väg in till stan.

– Vi tappar så mycket resenärer på det, och det skulle gå stick i stäv med vårt avtal. Och framför allt är det ju byten till pendeltåg som blir aktuellt, inte till våra andra bussar, säger han.

Nobina väljer nu hur som helst att förändra förslaget något, med att införa avgångar på linje 806 i motrusningen. Det blir fyra avgångar per dag från Myrmalmsringen mot Sågen, och omvänt under eftermiddagen.

Fakta

Detta fick Haningeborna att se rött

Nobinas förslag kan leda till att fler tar bilen i stället för att åka kollektivt, vilket går tvärtemot kommunens strategi.

Snabbväxande stadsdelen Vega tappar direktlinjen till Gullmarsplan, och Vegaborna måste nu byta i Farsta strand. Svartbäckenborna, som tar samma linjer som Vegaborna, rasar mot samma förändringar.

Dalarö tappar sin direktlinje till Gullmarsplan. Enligt förslaget måste de byta i Handen varenda gång de nu ska in till stan. Upproret #Räddabuss869 har på sin facebookgrupp fått över 600 medlemmar. I veckan höll Dalaröborna möte på Tullhuset för att kraftsamla mot förändringarna.

I Jordbro och södra Handen blir förlusten av busslinje 810 Jordbro-Gullmarsplan kännbar.