Min lokala hjälte

Vill ha t-bana i Ulriksdal

x
x
”Solna har länge tagit ansvar och byggt bostäder. Då vill vi också att staten visar sin uppskattning och ger oss något tillbaka”, säger Pehr Granfalk (M).
”Solna har länge tagit ansvar och byggt bostäder. Då vill vi också att staten visar sin uppskattning och ger oss något tillbaka”, säger Pehr Granfalk (M).
Dra gula linjen vidare till Ulriksdal, öppna en tunnelbanestation i Hagalunds industriområde eller fortsätt vidare mot Bergshamra.

De tre alternativen vill Pehr Granfalk (M) att staten utreder i de kommande förhandlingarna om Sveriges infrastruktur.

I de förra Sverigeförhandlingarna, som lade ut riktlinjerna för landets framtida infrastruktur, slängde Solna stad först i slutminuten in önskemålet att förlänga tunnelbanan från Hagastaden till Arenastaden. Det visade sig lyckosamt och 2022 ska tunnelbanan på gula linjen börja rulla.

Den här gången har staden i god tid inför de nya förhandlingarna, som startar nästa år, sammanställt sina önskemål. Man kommer att använda samma beräkningsmodell som i det förra paketet.

– För varje miljard staten investerar ska staden bidra med 4 000 bostäder, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

Att bygga en kilometer tunnelbana kostar en miljard och att färdigställa en tunnelbanestation kostar också en miljard kronor, menar Granfalk. Med den kalkylen har staden lämnat in tre förslag om utbyggd tunnelbana till staten inför förhandlingarna:

1. Förläng gula linjen och öppna en helt ny station i Ulriksdal, parallellt med pendeltågsstationen.

2. Dra tunnelbanan vidare från Arenastaden till Bergshamra.

3. Öppna tunnelbanestationen som byggs under Hagalunds industri.

Finns det något alternativ som är mer fördelaktigt?

– Hagalund är väl det som är bäst. Det blir naturligt att få den tunnelbaneuppgången där, i och med att man redan i förra omgången bestämde att man gör plats för en station under jord.

Att få in 4 000 nya bostäder i Bergshamra är troligtvis inte möjligt, men Solnas höga bostadsbyggande i övrigt borde premieras, menar Granfalk.

– Men staten kan ju också tycka att de här alternativen är dåliga, vi får se vad de säger.

Arne Öberg (S), oppositionsråd i kommunstyrelsen, tycker att förslagen är bra.

– Jag tycker att utbyggd tunnelbana är jätteviktigt, så att inte gula linjen bara blir ett stopp i Arenastaden. Kan vi bistå med bostäder för att finansiera en utbyggnad av tunnebanan norrut är det något jag välkomnar, säger han.

Lokaltidningen Mitt i har varit i kontakt med statens förhandlingsgrupp som avböjer att kommentera Solnas förslag.

– Det enda vi kan säga är att vi kommer att analysera materialet, och att vi i februari inleder förhandlingar och diskussioner, ­säger huvudsekreterare Niklas Lundin.

Fakta

Förslagen till nya stationer i Solna

Hittills är bara den gula t-bane­linjen till Hagastaden och Arena­- staden beslutad. 2022 beräknas stationen i Arenastaden öppna.

Solna vill dock ha mer tunnelbana och dra linjen antingen vidare till 1 Ulriksdal/Nya Ulriksdal eller till 2 Bergshamra.

Som alternativ 3 vill man öppna en uppgång i Hagalunds industriområde.