170 000 för att lyfta fram klimatarbetet

En PR-byrå ska hjälpa Sollentuna att marknadsföra kommunens klimatarbete.

Kostnad: 170 000 kronor. Onödigt, anser oppositionen.

Sollentunas allianspolitiker tycker att kommunens klimatarbete är så bra att det förtjänar att synas mer än det gjort hittills.

– Vi ligger i framkant på flera områden. Vi kartlägger alla inköp utifrån ett klimatperspektiv och undersöker hur byggmaterial påverkar klimatet, till exempel. Vi vill göra Sollentunaborna medvetna om detta, säger Anna Myrhed (C), ordförande i kommunens miljö- och klimatberedning.

Därför, och för att andra kommuner och beslutsfattare ska få upp ögonen för klimatarbetet, har kommunen anlitat en PR-byrå till en kostnad på 170 000 kronor.

PR-byrån, som jobbar med klimatfrågor och tidigare haft liknande uppdrag, ska göra en analys och handlingsplan och hålla i en workshop inom kommunen. Det fanns ett förslag på att PR-byrån även skulle skriva debattartiklar, men det uppdraget finns inte i nuläget.

PR-byråns hjälp ska leda till att kommunen själv lyckas med sin marknadsföring utåt.

– Min bild är att Sollentuna har ett väldigt ambitiöst klimatarbete, säger Birger Östberg på PR-byrån Westander.

Kommunen har tidigare anlitat byrån när ungdomshuset Satelliten invigdes.

Men alla tycker inte att PR-byrån behövs i klimatarbetet. I kommunstyrelsen röstade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sollentunapartiet emot beslutet.

I stället tyckte de att kommunens egen kommunikationsavdelning var kompetent nog att ta på sig uppdraget.

– Vi ska inte lägga pengar på detta. Det har vi en egen politisk apparat till, säger Freddie Lundqvist (S).

Men Anna Myrhed försvarar beslutet:

– Det här är ett specialiserat område. Vi behöver ett externt bollplank för att till exempel veta vilka olika tidskrifter och kanaler vi ska nå ut i, säger hon.

Medan Miljöpartiet starkt ifrågasätter bilden av Sollentuna som en framgångsrik klimatkommun är Freddie Lundqvist mer positiv.

– Men det är lite tidigt att slå sig för bröstet. Vi behöver bli bättre på flera områden, som att samåka och få ner buller- och partikelnivåerna, säger han.

Fakta

102:a i fjol

Förra året kom Sollentuna på plats 102 när tidningen Miljöaktuellt rankade de 290 kommunernas miljöarbete.

Kommunen fick poäng för medlemskapet i Sveriges klimatkommuner. Uteblivet medlemskap i Sveriges Ekokommuner och Fair trade city gav noll poäng.

Källa: Miljöaktuellt