1800-tal ska locka till husköp

Huset var svårvärderat. Det fick mäklarna att våga testa ett nytt grepp. Bostadsannonsen visar nya bilder som ger en gammal känsla.

– Jag tyckte det var en kul idé, säger Håkan Ireholm, svärson till hus-ägarna.

Bostadsannonsen skiljer sig från de flesta som ligger ute på internet. Alla andras bilder är i färg.

De här bilderna är i svartvitt, och är raspiga.

Och dessutom finns människor på bilderna, i dräkter från 1800-talet.

– Det är första gången som vi använder det här greppet. Och det har varit en jätterolig resa, säger mäklaren Fanny Engströmer Finnsson vid Svensk fastighetsförmedling.

För att ta det hela från början: När husägarna ville sälja sitt hus i Högmora gick deras svärson Håkan Ireholm in som ombud.

Han träffade flera mäklare, men valet föll på Fanny Engströmer Finnsson.

– Jag var noga med att det här inte var en vanlig husförsäljning. Dels är det ett väldigt gammalt hus, dels är det unikt för att det är så stort, säger Håkan Ireholm.

Han berättar att huset är byggt år 1801, och är 188 kvadratmeter stort.

– Därför var vi själva osäkra på hur man ska sälja ett sådant här hus. Men så kom Fanny upp med den där idén om fotograferingen.

Idén var just att ta bilder i huset med människor i tidsenliga kläder. En kvinna med barn syns på bilden här intill, en annan i annonsen visar en gravid kvinna som tittar ut genom ett fönster och på en tredje bild står en man och läser en bok. Personerna är inga fotomodeller. De är mäklaren själv, och mäklarens chef och hans familj.

– Jag tycker bilderna är fantastiska, de är himla roliga. Jag har svårt att bedöma genomslaget, men jag tror det är bra att de sticker ut, säger Håkan Ireholm.

Han tycker att många mäklare har liknande annonser. I dag krävs mer för att nå igenom bruset på internet.

Fanny Engströmer Finnsson menar att det var syftet; att sticka ut.

– Jag tror vi är först med att testa det här greppet. Och jag hoppas vi kan spinna vidare på den här idén när vi har andra objekt till försäljning.

Att eventuella köpare skulle bedöma annonsen som oseriös tror hon inte.

– Det är en annorlunda och rolig annons. Jag tror så här; all marknadsföring där man sticker ut är bra, med tanke på att det är så otroligt mycket bostäder som visas varje dag.

Mäklarsamfundet ser till att fastighetsmäklare följer god sed. Hur mäklarna lägger upp sina erbjudanden är upp till dem själva, men samfundet ser trender som kommer och går. Att använda bilder med historisk prägel är nytt för Jonas Anderberg på Mäklarsamfundet.

– Visst förekommer det att man försöker väcka intresse för objekten på ett annorlunda sätt. Däremot ska det framgå hur det förhåller sig, så man inte lurar köpare.

Han kan se att det är större fokus på bildmaterialet i dag än för tio år sedan. Fler använder sig av proffsfotografer och många bilder läggs ut. Däremot är en försäljningstrend på väg att försvinna – homestaging.

– Nu byter man inte ut möblemanget för att få sin bostad såld. Man märker väl att det inte ger mer betalt för bostaden, säger Jonas Anderberg.

Huset på Högmoravägen är inte längre till salu.

Fakta

Fler annonser som stuckit ut

Ett rockband ställde upp på bilderna till en annons för en lägenhet på Södermalm.

I Jönköping anlitades statis- ter för att även där fotografera fejkade historiska bilder från huset som var till salu.

En mäklarannonsannons för en villa togs bort från sajten Hemnet, då bilderna bland annat föreställde en kvinna iförd enbart förkläde.