200 borrhål avgör hur t-banan ska dras

Stefan Eriksson och Glenn Stjärnlöv kontrollerar vad bergen i Nacka går för.
Stefan Eriksson och Glenn Stjärnlöv kontrollerar vad bergen i Nacka går för.
Fram till årsskiftet borras 200 hål i centrala Nacka för att ta reda på var nya tunnelbanan ska gå.

Är bergkvaliteten dålig kan projektet fördyras – men stoppas gör det inte.

Om tio år ska tunnelbanan till Nacka stå klar. Tanken är att t-banan ska förlängas från Kungsträdgården i Stockholm till Nacka centrum, via stationer i Järla och Sickla.

Nu pågår provborrningar i centrala Nacka för att ta reda på mer exakt var t-­banetunneln ska byggas.

– Vi vill veta på vilken nivå berget finns, säger Fredrik Bengtsson, konsult vid Stockholms läns landsting som bygger t-banan tillsammans med Nacka kommun, Stockholm och staten.

– Vi vill om möjligt ha tunnelbanan helt i berg, inte att tunneln går i jord och berg omväxlande.

Det som nu sker i Nacka är att man borrar hål i berget och tar kärnprover, totalt 200 borrhål, för att titta närmare på vilken typ av berg som finns.

Samtidigt vet man enligt Fredrik Bengtsson att Stockholmsområdet generellt har ett bra berg. Stockholm är genomborrat av tunnlar, som han säger.

Berget kan dock ändå vara av något skiftande kvalité. Är berget mindre bra kommer det att kosta mer att borra tunneln.

Bergets kvalitet påverkar dock inte om projektet blir av eller inte. Man har tidigare konstaterat att det är möjligt att bygga t-bana till Nacka.

– Kanske får man justera linjedragningen något, säger Fredrik Bengtsson.

En del Nackabor kommer att märka av borrarbetena.

– Är man närboende hör man lite av borrningarna. Men man ska komma ihåg att det går ganska snabbt, en borrplats tar en dag.

Borrningen görs efter de större farlederna.

– I princip följer vi Värmdöleden.

Provborrningarna ska vara klara vid årsskiftet 2015. T-banan ska stå klar 2025. Kostnaden beräknas till 12,5 miljarder kronor.