2022 ska nya Lidingöbron stå klar

Handslaget. Anna Rheyneuclaudes Kihlman och Kristoffer Tamsons.
Handslaget. Anna Rheyneuclaudes Kihlman och Kristoffer Tamsons.
Dagens Lidingöbro som rustades upp på 1980-talet ska rivas.
Dagens Lidingöbro som rustades upp på 1980-talet ska rivas.
Nu har Lidingö stad och Stockholms läns landsting tagit i hand och därmed spikat planerna på en ny Lidingöbro.
✔️ Ska vara färdig 2022.
✔️ Blir dubbelspårig.
✔️ Lidingö stad betalar bygget.
✔️ Nya vagnar till Lidingöbanan.

Idag tog trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och kommunstyrelsens ordförande på Lidingö Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) i hand på att bygget av en ny Lidingöbro blir av.

Bron blir dubbelspårig och förväntas stå klar 2022.

– Det här är väldigt positivt för Lidingö. Många lidingöbor väljer kollektivtrafiken. Dessutom växer Lidingö, vi har redan slagit i kapacitetstaket för 2030, sade Anna Rheyneuclaudes Kihlman på presskonferensen som hölls vid brofästet i Ropsten idag.

Lidingö stad står för nästan hela notan

Det är Lidingö stad som kommer att få betala för bygget som i dagsläget räknas gå på en halv miljard. Men landstinget kommer att stötta ekonomiskt.

– Lidingö äger bron och vi kör trafiken på den, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons.

Därför kommer landstinget att bidra med 60 miljoner kronor för spår, signalsystem och el.

Tanken med dubbelspårsatsningen på bron är att trafiken på den populära Lidingöbanan ska bli tätare.”

”Det är en signal att vi menar allvar med tätare trafik.”

– Därför har vi också kommit överens om att vi på landstiget skaffar två ny vagnar till Lidingöbanan det är en signal att vi menar allvar med tätare trafik, säger Kristoffer Tamsons.

Allt fler reser med Lidingöbanan

Sedan Lidingöbanan rustades upp för två år sedan har antalet resenärer gått upp med 30 procent. I dag åker 14 000 personer om dagen med banan. Det är en av anledningarna till satsningen på dubbelspår.

Samtidigt meddelas att det i dagsläget inte kommer att bli en ny station vid Lidingö centrum, som många velat.

Centerpartiet på Lidingö befarar att dagens förslag kan göra en framtida station vid centrum dyrare.

– Vi har sagt att vi skulle vilja se en hög anslutning av bron på Lidingösidan. Som det ser ut nu skulle man behöva bygga en underjordisk station i Torsvik, vilket skulle bli betydligt dyrare, säger Patrik Buddgård, gruppledare (C), Lidingö.

Funktion – inte form – i fokus

Centerpartiet anser också att brobygget gärna fått vänta litet tills man vet hur det blir med spårväg city för att se hur Ropsten ska utformas.

– Men vi är ändå positiva till att man kommit överens om dubbelspår. Det kan vara en signal att spårväg city blir av, säger Patrik Buddgård.

”Syftet är inte att bygga ett landmärke, utan en bra bro.”

Det har funnits broar mellan Lidingö och Stockholm sedan 1803. Broarna syns långt och är en form av landmärke. Men nu är det funktion och inte form som är i fokus.

– Syftet är inte att bygga ett landmärke, utan en bra bro. Vi ska inte bygga en ful bro utan, den kommer att se ut som moderna broar gör, säger Anna Rheyneuclaudes Kihlman.