Min lokala hjälte

203 klagomål till SL på hur förarna kör

Sigrid Bergnéhr har varit med om flera bussresor som känts oroliga. Senast fastnade barnvagnen mellan bussen och trottoaren, men lyckligtvis gick det bra.
Sigrid Bergnéhr har varit med om flera bussresor som känts oroliga. Senast fastnade barnvagnen mellan bussen och trottoaren, men lyckligtvis gick det bra.
Det har blivit många bussresor tillsammans med dottern Astrid. Enligt Sigrid Bergnéhr går resorna ofta går vilt till.
Det har blivit många bussresor tillsammans med dottern Astrid. Enligt Sigrid Bergnéhr går resorna ofta går vilt till.
Sigrid Bergnéhr tycker att bussförarna kör vårdslöst. Hon har varit nära olyckor vid två tillfällen med dottern Astrid i vagnen.

Hon är bara en av många resenärer som har klagomål på busstrafiken i Järfälla.

Sigrid Bergnéhr är mammaledig, och åker ofta med bussarna i Järfälla.

– Det är nästan alltid ett gap mellan trottoaren och bussen som gör det svårt att ta sig ur med barnvagnen och de sänker aldrig bussen. Dessutom är det ofta ryckigt med gas och broms om vartannat när de kör. Jag upplever att många av busschaufförerna kör vårdslöst, säger Sigrid Bergnéhr.

Vid ett tillfälle höll hennes barnvagn på att välta, med dottern Astrid i.

– Hade jag inte tagit emot barnvagnen hade Astrid trillat ur. Jag vågar inte tänka på vad som kunnat hända. Det fanns inga band att knyta fast vagnen med heller, säger Sigrid Bergnéhr.

Hon är inte ensam om att ha klagomål på busstrafiken. SL:s kundtjänst tar emot synpunkter på trafiken och skickar dem vidare till Nobina, som är ansvariga för Järfälla och Upplands-Bro.

I år har det kommit in 203 klagomål angående bussarnas körstil i Järfälla och Upplands-Bro. Majoriteten gäller bussar som åker för fort och tar kurvor för snabbt.

– Jag har ringt till både Nobina och SL, men man hör inget efteråt och det känns som att de inte gör något åt saken, säger Sigrid Bergnéhr.

Lena Haenel är trafikchef hos Nobina. Hon känner inte igen att den allmänna körstilen ska vara ett problem i Järfälla och Upplands-Bro, men enligt henne tas alla klagomål på allvar.

– Varje klagomål är ett misslyckande. Det finns inget vi hellre skulle vilja än att ha noll klagomål. Att det finns klagomål är inget vi sticker under stolen med. Vi jobbar hela tiden på att bli bättre.

Enligt Lena Haenel är det viktigt att folk skickar in sina synpunkter, och att de faktiskt leder till något.

– När vi exempelvis kan identifiera föraren så kan vi ge den hjälp som krävs för att göra förarens körsätt så bra som möjligt, oavsett om det är utbildning eller stöd.

Om man som resenär varit med om något obehagligt är det bästa att prata med föraren direkt, och sedan skicka en så detaljerad återgivning av händelsen som möjligt till SL. Om man vill veta vad som händer med klagomålet så ska man lämna begära personlig återkoppling.

Att personer som bett om återkoppling inte får det är enligt Lena Haenel ovanligt.

– Vi brukar vara bra på det. Jag beklagar djupt om någon inte fått det.

Vad händer om det inträffar en olycka, till exempel om en barnvagn välter och ett barn trillar ur?

– Det är svårt att ha någon hypotes om specifika fall, men om någon skadar sig så är det bästa att anmäla det direkt till föraren, och därefter skicka in en anmälan till SL och till försäkringsbolaget. Då skapas ett ärende hos oss och så behandlas det professionellt som ett skadeärende, säger Lena Haenel.

Kan man få någon form av kompensation för rädsla och obehag som uppstått vid resa?

– Nej, eftersom det är en så individuell upplevelse. Men självklart ska ingen känna obehag eller rädsla av att åka med oss. Tvärtom jobbar vi varje dag med att utbilda våra förare för att ge kunden en behaglig och komfortabel resa. Men det bästa är att lämna en så detaljerad kundsynpunkt av händelsen som möjligt till SL. Då får vi de bästa möjligheterna att återkoppla med föraren och påverka.

Vad händer med klagomålen?

– De tas upp av SL som sedan skickar dem till oss. Vi återkopplar med förare och om det behövs så får de utbildning eller annat stöd. Om den som lämnat synpunkten begärt personlig återkoppling så hör vi också av oss till dem.

Fakta

Ris och ros till busschaufförer

Synpunkter till SL under 2015:

”Föraren kör hastigt iväg innan kunden har satt sig vilket resulterar i att kunden ramlar och gör sig illa. Kunden påpekar att detta är tredje gången som det händer på en månad.”

”Busschauffören väntade inte med att starta, så min treåring ramlade. Inte så att han slog sig men chauffören körde hänsynslöst. Blev rädd och besviken på er busschaufför.”

”Resenär ger föraren beröm. Han körde och informerade bra och var dessutom mycket trevlig. Han borde sköta förarutbildningen om han inte redan gör det.”

”Föraren kör för fort och tvärnitar. Föraren kör nära en skola och hade det varit barn framför hade han inte kunnat stanna i tid.”

”Busschauffören körde fruktansvärt fort och tvärnitade vid hållplatser, övergångsställ och rödljus och nästan sladdade genom svängar. En tillsägelse kanske vore på sin plats?”

”Det gick väldigt hårt i kurvorna, så det blev en väldigt obekväm resa. Blir aldrig åksjuk, men denna resa var jag nära på att kräkas.”

”Jag har en ordentlig skopa med beröm åt en av era chaufförer. Han var så trevlig, och ingöt trygghet.”

”Resenären tycker föraren kör väldigt ryckigt med tvära inbromsningar. Hon är nu orolig för att åka med samma förare igen.”

”Kund ringde in angående att busschauffören kört vårdslöst. Körde snabbt och svängde kraftigt så folk i bussen slungades runt.”

”Det kliver på en äldre dam med rullator. Hon har inte hunnit sätta sig förrän föraren åker i väg i hög fart. Damen ramlar då och slår i huvudet i en stolpe.”

Fakta

Så många har klagat

Antal klagomål till SL om bussförares körsätt i Järfälla och Upplands-Bro.

2015: 203

2014: 279

2013: 236

2012: 202