21 000 kronor för tjuvens p-biljetter

Jenny Herrdin tappade sitt bensinkort. Nu kräver bensinbolaget att hon betalar en stor summa av tjuvens räkning.
Jenny Herrdin tappade sitt bensinkort. Nu kräver bensinbolaget att hon betalar en stor summa av tjuvens räkning.
När familjen Herrdins kreditkort hos OKQ8 försvann dröjde det nästan en månad innan de upptäckte det.

Under tiden köpte ­tjuven p-biljetter på kortet – för 21 000 kronor.

Nu tvingas familjen ­betala.

Det var i somras, i mitten av juli, som familjen själv använde kreditkortet för sista gången. Därefter var kortet försvunnet – något som varken Jennie Herrdin eller hennes man upptäckte förrän drygt tre veckor senare.

– Det var semestertider och vi hade ingen användning för kortet, så vi märkte inte att det var borta, säger Jennie Herrdin.

När de väl upptäckte det och spärrade kortet ringde de till OK-Q8 Bank och fick reda på att kortet hade använts i p-automater i närheten av deras bostadsområde. Alla transaktionerna var för just köp av p-biljetter, något som kan kopplas till att det inte krävs någon pinkod i p-automaterna.

Jennie Herrdin, som vid ett tidigare tillfälle under semestern hade träffat en man på parkeringen i lägenhetsområdet, lade genast ihop ett och ett.

– Han frågade om jag ville köpa månadsparkering för halva priset, men jag tackade nej för jag förstod att det var något fuffens.

Paret gjorde en polisanmälan och gav ett signalement på mannen, men utredningen lades ner.

De reklamerade också de obehöriga uttagen på totalt 21 000 kronor till OK-Q8 Bank.

Banken ansåg dock att de brustit i hanteringen av kortet, i och med att det dröjt så länge innan de upptäckt det, och bedömde det som grov oaktsamhet.

De menar nu att familjen ska betala 12 000 kronor av det reklamerade beloppet, maxbeloppet i självrisk för grov oaktsamhet. Detta trots att kortet hade en kreditgräns på 10 000 kronor, men inte stoppats när det kommit upp i den summan då p-avgifterna inte dragits direkt.

– Det är många olyckliga omständigheter som kommer in här, skyddsnätet med pinkod och ­kreditgräns har av olika anledningar inte fungerat, säger Fredrik Nordquist, jurist på konsumenternas bank- och finansbyrå.

Enligt honom skulle ärendet kunna prövas av allmänna reklamationsnämnden i två bemärkelser – dels om kunden ska anses vara grovt oaktsam och dels om de ska tvingas betala en summa på 2 000 kronor mer än kreditgränsen.

– Det är en vanlig avtalsklausul att man vid övertrassering är skyldig även för det. Men lagen går inte in i frågan om vad som gäller när obehöriga transaktioner orsakat övertrassering och jag har inte sett något avgörande där den saken ställts på sin spets, säger Fredrik Nordquist.

OK-Q8 Bank vill inte kommentera ärendet närmare och hänvisar till banksekretessen.

Fakta

P-köpen skulle kunna reklameras

När det inte krävs kod eller annan kontroll vid en transaktion tar betalningsmottagaren (i det här fallet p-bolaget) en större risk.

Kortutgivaren kan reklamera transaktionerna som obehöriga och då har betalningsmottagaren svårare att behålla pengarna då de inte verifierat att det är rätt köpare med kod eller signatur.

Dock påverkar det inte kundens ersättningsskyldighet mot kortutgivaren i den mån kort­utgivaren inte får tillbaka pengarna.

Källa: Fredrik Nordquist, jurist