ANNONS

(rubrik saknas)

Jenny Pellarp kör numera själv sin son till skolan.
Jenny Pellarp kör numera själv sin son till skolan.
Försenade skolskjutsar, uteblivna taxibilar och barn som får åka runt i timmar innan de kommer hem. Samtrans måste åtgärda bristerna i skoltaxin till på fredag.

– Det har varit en mardröm, säger söderortsbon Jenny Pellarp.
ANNONS

Sedan Jenny Pellarps son började skolan efter sommaren har taxiskjutsen fungerat som den ska vid två tillfällen. I övrigt har den varit försenad eller inte kommit alls.

Vid ett tillfälle visste Jenny inte var hennes son var. Han slutade skolan vid 15.30, klockan 17.30 hade han fortfarande inte kommit hem.

– Ingen visste riktigt var han var. Det visade sig att han åkte runt med taxin i söderort, säger Jenny Pellarp.

Efter det sa hon upp skolskjutsen och numera kör hon själv sonen mellan hemmet i Stureby och skolan i Bromma.

Jenny Pellarp är långt ifrån ensam. Hon startade en Facebookgrupp för föräldrar som snabbt fick 300 medlemmar.

Barnen som åker skoltaxi har ofta neuro­psykiatriska funktionsnedsättningar och det är viktigt för dem med rutiner och struktur. Samtrans fick kontraktet för skolskjutsen i Stockholms stad 1 juli.

– De har brustit i kvalitet i sin leverans enligt vårt avtal, säger Liselothe Engelgren, upphandlingschef vid serviceförvaltningen i Stockholms stad.

Nu har Samtrans till på torsdag på sig att rätta till bristerna.

– Vi har ställt ett 30-tal krav i vår upphandling på kvalitet, förare, bemötande, miljökrav och så vidare.

ANNONS

– Krav som de ska klara av att uppfylla, säger Liselothe Engelgren.

Vad händer om de inte rättar till problemen i tid?

– Det har naturligtvis att göra med hur stora kvalitetsbrister vi bedömer att det fortfarande finns kvar. I värsta fall går det till hävning av avtal. Nu hoppas och tror jag inte att vi ska hamna i det ­läget.

Hon påpekar att staden inte heller har skött sin del, eftersom man inte kommit in med beställningar i tid.

Jan Pelli, vd vid Samtrans, medger att det har varit kaosartat.

– Den 7 juli skulle vi ha fått in alla beställningar från staden, men då saknades nästan hälften. Med två arbetsdagar kvar till skolstart saknades det fortfarande 20 procent. Det kommer fortfarande in många korrigeringar. Det gör att vi varit totalt överbelastade och ligger efter, säger han.

Kommer ni att kunna åtgärda bristerna till den 9 oktober?

– Ja, det tror jag absolut. Men vi har 4 000 resor om dagen och det händer hela tiden saker i Stockholmstrafiken.