26 döda i trafiken i Haninge på tio år

Den 51-årige motorcyklistens liv kunde inte räddas efter dödskraschen på Dalarövägen. Han körde av vägen precis där skog röjts och en mängd stora stubbar finns.
Den 51-årige motorcyklistens liv kunde inte räddas efter dödskraschen på Dalarövägen. Han körde av vägen precis där skog röjts och en mängd stora stubbar finns.
Dödsolyckan utanför Brandbergen förra söndagen var den 23:e i Haninge på tio år.

Totalt har 26 personer omkommit – flest på Dalarövägen och 73:an.

– Haninge har haft en av landets farligaste vägar och trafikpoliserna menar att vi är allt mer stressade i trafiken, säger Mikael Högskoog på Motormännen.

Den 51-årige motorcyklisten körde om flera bilar på Dalarövägen innan han dödskraschade en kilometer innan Brandbergen. Han avled på platsen där skog röjts och en mängd stubbar står kvar.

– En massa olyckliga omständigheter låg bakom tragedin. Några bilister blev omkörda av honom. Det kan vara så att han hamnade utanför asfaltskanten och inte kom upp på körbanan igen. Det kan också ha hänt något med motorcykeln, säger Lembit Villidu, trafikutredare på Södertörnspolisen.

Några vittnesuppgifter till själva olyckan finns inte.

Först på plats var en halvtidsbrandman som förgäves försökte få liv i mannen.

Polisen hoppas nu att den tekniska undersökningen av motorcykeln ska avslöja vilken hastighet mannen höll.

– Dalarövägen är kurvig och inbjuder till farlig körning. Olyckor kan inträffa om man inte är van, precis har tagit ut cykeln för våren eller vill provocera när man tvingats ligga bakom någon som håller hastighetsgränsen, säger Lembit Villidu.

Mannen var dock en van motorcyklist, berättar han. Dödsolyckan var den 23:e i Haningetrafiken på tio år, och den inträffade bara någon månad efter dödsolyckan på Gamla Nynäsvägen utanför Jordbro, där en manlig bilist omkom efter att ha kört in i ett träd.

Totalt har 26 personer förolyckats sedan 2004 i kommunen.

Mikael Högskoog på Motormännens riksförbund är inte överraskad.

– 73:an mot Nynäshamn har ju varit en av Sveriges farligaste vägar. Och Haninge är en sommarkommun med inbjudande vägar och då blir det mer folk som kör fortare än de borde.

Nyligen intervjuade Motormännen ansvariga trafikpoliser i sin medlemstidning om körbeteendet i dag jämfört med för tio år sedan.

– 60 procent tycker att vi kör sämre nu. Poliserna upplevde att vi är mycket mer egoistiska, vi sicksackar fram mellan bilar, vi ligger för nära och kör för fort. Man hittar sina egna regler eftersom man är stressad. Samtidigt har Stockholmstrafiken blivit tätare, säger Mikael Högskoog.

Trafikverket har förbättrat säkerheten på riksväg 73 och satt upp hastighetskameror på Dalarövägen.

I förra veckan, efter dödsolyckan, sa Daniel Andersson att ytterligare fyra kameror ska sättas upp på sträckan tidigast i höst.

264 personer omkom i den svenska vägtrafiken 2013. Det är den lägsta nivån sedan 1944.

Fakta

Här är de värsta olycksvägarna