Min lokala hjälte

(rubrik saknas)

Åskådarna rusar till allsvenskan. Publiksnittet på hemmamatcherna i fotbollens högsta serie har ökat med 38 procent.

Hammarby toppar publikligan före AIK med Djurgården på femte plats.

Redan förra året lockade Hammarby fler åskådare i superettan än vad AIK, Djurgården och övriga lag mäktade med i allsvenskan. Publiksnittet på Hammarbys hemmamatcher landade på 20 451 åskådare – drygt 4 000 fler än AIK som vann den allsvenska publikligan.

I år har Bajenssuportrarnas vallfärd till Tele2 arena fortsatt. Efter de tre första matcherna låg publiksnittet på 27 681 åskådare.

Nu siktar klubben på att slå Örgryte IS publikrekord från 1959. Då lockade Göteborgsklubben i snitt 25 528 åskådare till hemmamatcherna.

– Det skulle vara jäkligt kul att slå det rekordet och jag tror att vi har möjlighet att göra det, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund.

Publikstödet är viktigt för klubbens ekonomi.

Förra året gav hemmamatcherna närmare 40 miljoner kronor och stod för omkring 55 procent av intäkterna.

– Vi landar nog där, 50-55 procent, även i år. Biljettintäkterna är ett lokomotiv för vår ekonomi. Samtidigt har vi fortfarande för låga sponsorintäkter, säger Henrik Kindlund.

AIK har vunnit publikligan i allsvenskan 39 gånger och siktar på att ta sin 40:e seger i år. Publikintäkterna på drygt 40 miljoner kronor stod förra året för 27 procent av de totala intäkterna.

I år har klubben hittills ett hemmasnitt på 21 329 åskådare. Alltså betydligt bättre än fjolåret men ändå 6 000 färre än Hammarby.

– Det är klart att det är surt om vi inte vinner publikligan i år. Men i år har vi en utmanare. Hammarby gör det fantastiskt bra på sitt sätt, det är upp till oss att svara på det, säger Johan Segui, ordförande i AIK FF och AIK Fotboll AB.

Djurgårdens 29,5 miljoner kronor från publiken motsvarade också 27 procent av klubbens intäkter förra året.

Djurgården med ett hemmasnitt på 12 791 är det enda Stockholmslaget som hittills lockat något färre åskådare än under fjolåret. Klubben är också ensam om att inte ännu ha haft något hemmaderby än.

Vd:n Henrik Berggren tycker därför att det är något orättvist att jämföra publiksiffror så här tidigt på säsongen.

– Vi måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Vi har ett derby mot AIK den 25:e som jag tror vi kommer att sälja slut. Vi känner oss nöjda även om vi alltid jobbar för att locka ännu fler till matcherna.

Biljetterna till Djurgårdens hemmamatch mot AIK släpptes förra tisdagen. Bara ett dygn senare var 26 000 biljetter sålda, endast 2 500 återstod.

Alla klubbledarna känner av suget efter allsvensk fotboll i Stockholm. De ser flera orsaker till det ökade intresset.

– Malmö gick bra förra året och nådde Champions League och Hammarby har gått upp. Byter du Hammarby mot någon klubb som åkte ner så gissar jag att det står för mycket av ökningen, säger Djurgårdens Henrik Berggren.

Men hur roligt det än är vinna publikligan är klubbarna överens om att placeringen i den allsvenska tabellen är viktigare.

– Vi vinner hellre allsvenskan än publikligan, säger Hammarbys Henrik Kindlund.

– En topp tre-placering i allsvenskan är viktigare än att vinna publikligan. Men det brukar å andra sidan gå hand i hand: blir vi topp tre så vinner vi publikligan, säger Johan Segui, AIK.

Fakta

w Hittills i år har 597 641 åskådare sett matcherna i allsvenskan.

w Cirka 40 procent av dessa, eller 240 853 personer har de allsvenska Stockholmslagen dragit till arenorna.