3 500 klagomål på busstrafik i januari

Bara i januari fick SL in 3 500 klagomål på trafiken i norrort. Förra veckan var sista chansen för utskällda Arriva att göra bättring. Nu utreds om bolaget får fortsätta uppdraget.

Förra veckan skulle Arriva ha rett ut busskaoset i norrort. Inga fler inställda turer eller förseningar och en skärpning av informationen till resenärerna.

Om det faktiskt blev så är en fråga som nu utreds av SL, och svaret är helt avgörande för om entreprenören ska få fortsätta driva kollektivtrafik i norrort.

– Vi ska utvärdera det här nu för att se om förbättringarna varit tillräckliga och om trafiken fungerar som det kan förväntas, säger Jesper Pettersson, informatör på SL.

Hans uppfattning just nu är att Arriva faktiskt lyckats åtgärda flera av problemen.

– Det har blivit en märkbar förbättring i trafiken. Men om det räcker får vi se när vi gått igenom alla resultat från förra veckan.

Arriva tog över den 7 januari. Bara under den första månaden fick SL ta emot ungefär 3500 klagomål på trafiken i norrort. Det kan jämföras med siffran 200 för samma månad förra året. Statistiken för februari i år är ännu inte sammanställd.

Enligt uppgifter som Arriva presenterade i fredags ställdes totalt 23 turer in under förra veckan. Föregående veckor har det handlat om flera hundra turer.

– Vi är på en acceptabel nivå nu och även vad det gäller förseningar ser det mycket bättre ut, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius.

Han är övertygad om att bolaget kommer att få fortsätta köra bussar i norrort.