ANNONS

Krig om lunchgästerna

”Förut hade vi 150–200 gäster varje lunch, nu har vi inte fler än 100”, säger Gan Jian Guang som ogillar konkurrens från food trucks i Marieberg.
”Förut hade vi 150–200 gäster varje lunch, nu har vi inte fler än 100”, säger Gan Jian Guang som ogillar konkurrens från food trucks i Marieberg.
Bun Bun Trucks delägare Kristofer Lund tycker inte att man stör lunchkrogarna.
Bun Bun Trucks delägare Kristofer Lund tycker inte att man stör lunchkrogarna.
Lunchhaken slåss om gästerna med food trucks. Krögare i Marieberg menar att de tappat hälften av sina gäster sedan matbilarna dök upp.

– Affärerna går jättedåligt, det är katastrof för oss alla, säger Gan Jian Guang, på Lilla Asien.
ANNONS

Det har brutit ut ett krig om lunchgästerna bland restauranger och så kallade food trucks på Kungshomen. Tio krögare i Marieberg tycker att matbilarna förstör deras verksamhet och har därför skickat in en protest till kommunen.

En av dem är Gan Jian Guang, som äger lunchresturangen Lilla Asien i Marieberg. Han berättar att antalet kunder har minskat drastiskt sedan food trucksen dök upp.

– I början kom de två gånger i veckan, nu står de där nästan varje dag. Affärerna går jättedåligt. Förut hade vi 150–200 gäster varje lunch, nu har vi inte fler än 100, säger Gan Jian Guang.

När Lokaltidningen Mitt i besöker Marieberg står food trucken Bun Bun Truck parkerad på andra sidan gatan, mitt emot Lilla Asien.

Hungriga kontorsarbetare ström­mar till bilen för att köpa fransk-vietnamesiska lunchmackor.

Kristofer Lund är en av delägarna till Bun Bun Truck, som ofta står parkerad i Marieberg. Han tycker inte att deras verksamhet stör lunchrestaurangerna i området.

– Det är två helt olika verksamheter med helt olika ekonomiska förutsättningar. En restaurang kan ha öppet från morgon till kväll och får sälja öl. Vi står här i två timmar, säger Kristofer Lund, och poängterar att man är noga med att aldrig parkera precis utanför en restaurang.

Konkurrensen om gästerna har alltid varit hård i Marieberg, berättar Gan Jian Guang.

De flesta besökare är stamgäster som kommer för att käka lunch – på kvällen är det inte mycket folk.

ANNONS

– Vi lever på lunchen. Står det bilar dit folk går ut för att äta tar de många procent av våra gäster. Det här är katastrof för oss alla, säger han.

Mobila food trucks har funnit på Stockholms gator sedan i somras, på initiativ från politikerna i stadshuset.

Trafikborgarråddet Ulla Hamilton (M) förstår att vissa krögare är oroade, men tycker inte att man kan skydda sig mot ny konkurrens.

– Det finns alltid en risk att man tappar kunder. När det kommer nya företeelser kan det också vara nyhetens behag, kunderna kanske kommer tillbaka när de tröttnat.

Fakta

30 mobila matbilar har tillstånd

Stockholms stad ger tillstånd för food trucks som två timmar per dag får stå parkerade på ett och samma ställe och sälja mat.

Parkeringstillståndet kostar 15 000 kronor per år.

Just nu har 30 food trucks tillstånd. Ytterligare 20 matbilar har ansökt om parkeringstillstånd.

Verksamheten är ett försök pågår fram till 31 mars 2015.

Källa: Trafikkontoret

ANNONS