32 minuter till Värmdö

Sandhamn Xpress ägare Peter Plöjer visar för Mitt i:s reporter Matilda Klar att målet är Dragudden, eller Torsby havsvik. Det tog 32 minuter att komma dit från Strandvägen.
Sandhamn Xpress ägare Peter Plöjer visar för Mitt i:s reporter Matilda Klar att målet är Dragudden, eller Torsby havsvik. Det tog 32 minuter att komma dit från Strandvägen.
Båtpendling till Värmdö har prioriterats bort av landstinget eftersom restiden anses bli för lång.

Men när Lokaltidningen Mitt i var med och testade att åka båt mellan Strandvägen och Torsby­fjärden tog det 32 minuter – bara en minut mer än direktbussen.

Vid kajplats 17 vid Strandvägens hamn har ett antal politiker och skärgårdsaktörer samlats. Det duggregnar, men luften är varm för att vara en tidig eftermiddag i oktober.

Snart tar hela gruppen plats som passagerare i båten Sandhamn Xpress och Krister Malmqvist, ordförande för Värmdöcentern, tar till orda. Det är han som är initiativtagare till båtturen.

– Det viktiga i dag är principen att det kan gå lika snabbt att båtpendla mellan Stockholm och Värmdö som att ta direktbussen, säger han.

Bakgrunden till initiativet är att landstinget har bestämt att inte prioritera pendlingslinjer med båt mellan Värmdö och Stockholm. Motiveringen är att restiden skulle bli mycket längre än med den vanliga kollektivtrafiken. Det är just det som Krister Malmqvist vill motbevisa.

Att resa med bussen mellan Ålstäket och Slussen tar 31 minuter en vanlig vardagsmorgon, enligt SL:s reseplanerare. Nu är det upp till bevis – ska dagens båttur slå den tiden?

Peter Plöjer framme vid ratten och spakarna tvivlar inte på att det kan gå mycket snabbare än så. Vi har hunnit förbi fartbegränsningarna närmast stan och kör nu i ungefär 34 knop – Sandhamn Xpress är en bärplansbåt – vilket motsvarar runt 63 kilometer i timmen.

Längre bak i båten sitter 9-årige Bobby Persson på ett av båtens 53 passagerarsäten. Han tittar ut genom fönstret medan han klappar Krister Malmqvists hund Lisa. Utsikten består av mörkblått vatten och trädbeklädda strandkanter. Löven lyser i höstens färger.

Bobby Persson tycker att det är roligare med båt än buss. Det som är riktigt speciellt med just den här båten är att den är från Ryssland.

– Jag älskar Ryssland! Min mamma är från Estland och mormor är från Ryssland, säger han och ler.

När 30 minuter har gått så har vi ännu inte kommit fram till någon Värmdöbrygga. Men Peter Plöjer börjar sakta ner – vi närmar oss bryggan vid Dragudden i Torsbyfjärden. När vi vänder står Mitt i:s tidtagare på 32 minuter – en minut mer än direktbussen mellan Ålstäket och Slussen ska ta enligt tidtabellen.

– Men nu lade vi inte till vid bryggan, då hade det nog tagit 35 minuter, säger Krister Malmqvist, som ändå är nöjd med tiden.

Landstingsrådet Gustav Hemming (C) blev imponerad av att det gick så snabbt.

Kan detta leda till att Värmdö ­hamnar högre upp på prioriteringslistan?

– Ja. Men det gäller också Vaxholm och Rindö till exempel, ­säger Gustav Hemming, ordförande i landstingsstyrelsens miljö- och skärgårdsberedning.

Fakta

Värmdö vill ha två pendelbåtslinjer

Värmdö kommun har föreslagit två båtpendellinjer till city.

Linjerna skulle gå mellan Gustavsberg och Nybrokajen via Hålludden, och mellan Ålstäket och Nybrokajen via Hemmesta, Torsby och Norra Lagnö.

Landstingets trafiknämnd har beslutat att inte prioritera en utredning av linjerna.