”Folk kör fort och stannar inte”

När barnvagnen var nära att bli påkörd fick Hersbybon Johanna Classon nog.

– Nu måste något göras innan det är för sent. Att det är 50 på den här vägen med sex övergångsställen kan inte vara rimligt, säger hon.

Johanna Classon blir ståendes vid övergångsstället på Läroverksvägen och bilarna susar förbi i varierande hastighet.

– Så här är det. Häromdagen stod jag här och viftade och min fyraåring undrade varför bilarna inte stannar. Vad ska man säga? Det undrar ju jag med, säger hon.

För ett par veckor när hon skulle lämna dottern på förskolan svängde hon som vanligt ut från vägen ner mot övergångsstället. Men då hände det som fick bägaren att rinna över.

– Då kom det en bil som höll på att köra på vagnen, och bilen bara kör iväg. Jag kände att nu får det vara nog. Varenda dag känner jag ett obehag och rädsla att stå vid vägen. Jag är rädd att barnen ska bli överkörda, säger Johanna Classon.

Läroverksvägen är en 50-väg men enligt henne kör bilarna betydligt fortare mellan Vasavägen och Kyrkvägen.

– Det går på tok för fort. Tyvärr så är det många som snarare kör 70 än 50. På den här smala vägen finns sex övergångsställen på en kort sträcka, här ligger en skola med elever som springer över gatan, bussar kör och det finns en oinhägnad lekplats och en förskola i närheten. Något bör göras snarast innan det händer något, det finns inget att vänta på, säger hon.

– Jag kan inte förstå att det är 50 på den här vägen. Jag skulle vilja se att de ändrar hastigheten till 30, men det kanske inte hjälper om folk ändå kör för fort. Det enda sättet att dämpa hastigheten kanske är att sätta dit fartgupp, säger Johanna Classon.

Och det verkar som att hon blir bönhörd.

Lidingö stad följer en trafikplan och i den står faktiskt bland annat Läroverksvägen på tur för utredning.

– Under året som kommer ska vi genomföra ändrade hastighetsbegränsningar i Hersby, Mosstorp och centrum. På Läroverksvägen är det planerat att bli en ny hastighet på 40 kilometer i timmen, säger Abraham Rondon, trafikingenjör på Lidingö stad.

Blir det den hastigheten finns det även möjlighet att sätta upp farthinder.

– Kanske det, det beror på vad vi kommer fram till. Men om vi sänker hastigheten till 40 så säger jag spontant att det kan bli någon typ av hinder så att man inte kan köra så fort, säger han.

I analysen av området ingår även att se över övergångsställena på vägen och ta bort de som går att ta bort.

– Vi kommer att ta hjälp av en konsult som ska se över hela området. Vi börjar med inventering nästa vecka och innan sommaren påbörjar vi arbetet med hastighetsändringarna och efter sommaren gör vi andra åtgärder. Trafiksituationen kommer säkert att bli bättre på Läroverksvägen, säger han.