40 år i pressfotots tjänst

Hans T Dahlskog och hans kända porträtt av Göran Persson, som blev Årets bild 1995.
Hans T Dahlskog och hans kända porträtt av Göran Persson, som blev Årets bild 1995.
Hans T Dahlskog jobbade i 40 år som pressfotograf. Han har bevakat fem vinter-OS, rest med kungafamiljen och kammat hem flera fina fotopriser.

Men mest känd är han för sitt porträtt av Göran Persson.

Bilden av Göran Persson, där den dåvarande finansministern Persson ansikte syns i miniatyr i hans egna glasögon, tog Hans T Dahlskog i maj 1995. Göran Persson hade just putsat sina glasögon och var på väg att sätta på sig dem igen när Hans T Dahlskog var snabb nog med kameran att fånga ögonblicket på bild.

– Jag tog ett snabbt beslut om att fota med blixt. Det måste ha hänt något optiskt fenomen som fångade hans ansikte i glasögonen, berättar han.

DN betalade 17 000 kronor för att få förstahandspublicering på porträttet. Det valdes senare till årets bild 1995.

Det är inte den enda av Hans T Dahlskogs fotografier som prisats. Flera gånger har han fått priser i olika kategorier i Pressfotografernas klubbs prestigefulla tävling Årets bild.

I 40 år jobbade han på Pressens bild, som numera heter Scanpix. Under åren har han bland annat bevakat OS, rest med kungafamiljen och fotograferat många av våra mest kända artister och skådespelare, som till exempel Astrid Lindgren och Liv Ullman.

Många av bilderna som publicerats har han samlat som tidningsklipp i pärmar. På bokhyllan hemma i lägenheten samsas inramade bilder på barn och barnbarn med bilder på kända personer som Ingemar Stenmark.

Hans T Dahlskogs gärning är ett stycke svensk pressfotografihistoria, minst sagt. I pärmarna har han även sparat uppmuntrande telegram och brev där han fått uppskattning för sina bilder, både från redaktörer och från läsare.

– Då går man ut och gör ett ännu bättre jobb dagen efter, säger han.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka bor han på Lindegård i Bromma. Där har han just invigt en fotoutställning som skildrar livet på boendet. Bilderna hänger uppe i korridoren och visar människorna som bor och arbetar på Lindegård.

– Jag har jobbat med bilderna i tre månader. Av drygt 100 bilder har jag valt ut 24, säger han.

Länge fotograferande han bara analogt. Nu har han övergått till digitalkamera, som han tycker ger nya möjligheter. Trots att han inte längre är yrkesverksam som pressfotograf har han aldrig slutat att betrakta världen ur en fotografs synvinkel.

– Ser jag något som hade kunnat bli en bild och jag inte har kameran så tänker jag, ”jävlar, nu borde jag ha haft kameran med mig”.