Efter sommarlovet saknas 41 elever i Stockholms skolor, varav två gymnasieelever och resten grundskoleelever. Av grundskoleeleverna har 13 aldrig kommit tillbaka efter lovet, medan 26 dykt upp men sedan försvunnit.

Enligt skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) handlar frånvaron ofta om psykisk ohälsa. De 13 elever som inte har dykt upp, har man däremot inte lyckats få kontakt med och ärenden har upprättats hos socialtjänsten.

Dröjde två månader

Moderaterna i Stadshuset, med oppositionsborgarrådet Andrea Hedin i spetsen, varnar för att frånvaron kan dölja allvarliga risker relatearde till heder. Emilia Bjuggren menar att det blir spekulation att säga att det rör sig om hedersproblematik om det inte finns en formell polisanmälan eller ett ärende.

Men Hedin är också kritisk till att det tog två månader att få fram siffrorna över hur många elever som saknas, då staden inte har ett samlat system för att hålla koll på elevers frånvaro, utan behövde hämta in uppgifter skola för skola.

– Tid är en kritisk faktor om barn till exempel kan ha förts ut ur landet. Nu när vi äntligen får de här siffrorna är vi närmare jullovet än sommarlovet, säger hon.

Därför efterlyser Moderaterna ett centraliserat system där skolorna rapporterar frånvaro direkt, så att man kan agera snabbare om elever försvinner.

Det viktigaste, menar däremot skolborgarrådet, är det förebyggande arbetet där skolpersonal och elevhälsa agerar på tidiga varningstecken, som att en elev inte får delta i aktiviteter eller bevakas av syskon.

– Har en elev redan förts ut ur landet, är det svårt även för socialtjänsten och polisen att få tillbaka den, säger hon.

Rektorn: "Vet hur vi ska göra"

All skolpersonal följer en handlingsplan mot hedersvåld och det finns rutiner för att spåra elever som inte dyker upp efter sommarlovet. Tobias Hansson, rektor på Grimstaskolan, berättar att när en elev försvann från hans skola lyckades de få den tillbaka.

– Det finns en plan och vi pratar med våra medarbetare om vikten av att signalera om någon inte kommer. Vi vet hur vi ska göra, säger han. 

Anna Hoffsten, rektor på Bredängsskolan, beskriver att det ibland tar tid för elever att återvända efter lov, men att hon inte sett några tecken på allvarliga problem som tvångsäktenskap eller omvändelseterapi.

– Misstankar om mildare hedersrelaterade problem har vi haft och då har vi gjort orosanmälan till socialtjänsten, säger hon.