Ny busskur ska bli svår att slå sönder

Det kostar 50 000 kronor att återställa kuren i Backlura som vandaliserades i maj. SL tar nu fram en ny modell som är svårare att förstöra.
Det kostar 50 000 kronor att återställa kuren i Backlura som vandaliserades i maj. SL tar nu fram en ny modell som är svårare att förstöra.
Vandaliserade busshållplatser är en dyster del av pendlares vardag. Bara i västerort kostade skadegörelsen 432 000 kronor i fjol.

Nu testar SL en ny slags busskur som är svårare att slå sönder.

Stökigt. Otryggt. Inte ett trevligt område. Orden kommer från Inger Hjelm som i övrigt trivs bra i Backlura. Men en majkväll möttes hon av en dyster syn när hon passerade ändhållplatsen för linje 119. Busskuren på Svärdsliljevägen var totalt demolerad. Allt glas var krossat och till råga på allt hade någon vält själva ställningen halvt till marken.

– Jag blev heligt förbannad, säger Inger som bor i närheten.

Notan för krossat glas på busshållplatserna låg på 135 000 kronor förra året i Bromma, Hässelby-Vällingby och Spånga-Tensta. Klottersanering på hållplatserna kostar 243 000 kronor årligen, och för olovlig affischering tillkommer ytterligare 54 000 kronor, enligt siffror som bussentreprenören Keolis tagit fram till Lokaltidningen Mitt i.

Den mesta skadegörelsen sker på helgerna och åtgärdas normalt i början av veckan därefter.

– Vi har 17 man som jobbar med att åtgärda skadegörelse på 8 500 hållplatser i Stockholms stad, säger Karl Orton på Keolis.

Ibland dröjer det dock längre än så, vilket Anita Helgesson i Backlura fått erfara. När bänken i busskuren på Backlöksvägen togs bort på grund av skadegörelse dröjde det ett halvår innan den ersattes.

– Det bor många äldre här som gärna vill sitta ner och vänta, säger Anita.

Under de 30 år hon bott i Backlura har hon sett mer än nog av vandaliserade busshållplatser.

– Det händer titt som tätt, det är verkligen bedrövligt.

För att motverka skadegörelse håller SL på att ta fram en ny typ av väderskydd som är svårare att slå sönder. Det består av 14 mindre glasrutor i stället för tre stora. Därigenom blir glaset starkare, och det blir också billigare att byta ut.

– Det tar längre tid att krossa alla vilket gör att risken för att bli upptäckt ökar, säger Jesper Petterson, informatör på SL.

De nya väderskydden testas just nu på olika platser i länet, och SL räknar med att det kommer fler till hösten.

De senaste åren har SL:s kostnader för skadegörelse i länet minskat. Det handlar fortfarande om mycket pengar, 2011 gick det på 89 miljoner kronor.

En krossad ruta kan kosta ett par tusen kronor att byta ut, medan en hel busskur kostar upp emot 50 000–60 000 kronor.

– Det är fruktansvärt onödiga utgifter, säger Jesper Pettersson.

Fakta

432 000 kronor i fjol

Kostnader för skadegörelse mot busskurer i Bromma, Hässelby-Vällingby och Spånga-Tensta 2011 (i kronor):

Källa: Keolis