4 000 klagomål på halkan – men bättring dröjer

cykelväg, gångväg, liljeholmen
Rensopad cykelväg, snömoddig gångväg. Det har fått många att ha synpunkter.
Stockholmarna har lämnat in nära 4 000 klagomål om halkan i vinter, men det kommer ta lång tid innan situationen förbättras. I Hässelby-Vällingby och större delen av stan dröjer det två år tills ett avtal om ny, förbättrad snöröjning på trottoarer kan träda i kraft.

Reaktionerna har varit starka mot trafikkontorets snöröjning i år. Framför allt är många upprörda över att cykelbanor snöröjts snabbt och grundligt medan trottoarer och gångbanor alldeles intill förblivit glashala.

Nära 4 000 klagomål har hittills kommit in om halkan, från stockholmarna.

– Jag tycker det är skandal att cykelbanorna rena medan gångbanorna är alldeles isiga och knaggliga. Det leder ju till att man går på cykelbanan och då blir det konfrontation med dem som cyklar, säger en äldre kvinna som Mitt i träffar i Solursparken i Vällingby.

”Törs inte gå ut”

Parkvägarna har faktiskt blivit bättre plogade de sista veckorna, säger hon.

– Men tidigare var det förfärligt. Jag bor i en 55+–förening och det är många där som inte törs gå ut av rädsla för att ramla.

Hennes väninna håller med och skickar med ett budskap till trafikkontoret.

– Man tycker att de borde kunna fixa gångvägarna när de klarar av cykelbanorna. De kan inte skylla på att det står en papperskorg i vägen. Det beror säkert på vilka avtal de har. Allting handlar ju om pengar.

Kritiken har tagit skruv. Trafikborgarrådet Daniel Helldén har gått ut och lovat att trottoarer ska börja prioriteras högre. I en artikel i DN har han dock förklarat att det dröjer två år, eftersom trafikkontorets är bundet av avtal med sina entreprenörer fram till dess.

Gångbanor ska röjas snabbare

Men det finns undantag. I Bromma och delar av söderort är nya upphandlingar redan klara. De börjar gälla den 1 september 2019, och innebär att gång- och körbanor ska snörjas snabbare än i dag.

”I de nya upphandlingarna har gång- och körbanor fått högre prioritering, vilket innebär att de ska vara färdigröjda snabbare än i dag. Bussgatorna har också fått högre prioritering. Vi börjar snöröja där tidigare än i dag”, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, till Mitt i.

Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret.

Enligt henne innebär det här inte att cykelbanorna kommer att prioriteras ner.

Den metod som används på cykelbanorna är sopsaltning – banorna sopas rena från snö innan de saltas. Det är effektivt men svårare att tillämpa på gångbanor där det oftare finns hinder där, som papperskorgar och stolpar.

I vinter har ändå ett antal gångbanor i Vasastan sopsaltats, i ett pilotprojekt. Om den metoden kommer att testas även på gångbanor i Bromma nästa vinter är inte klart.

Detta är en ny version av artikeln, med korrekt siffra på antalet klagomål. Trafikkontoret lämnade först ut fel siffror.

Fakta

Nära 5 000 klagomål på vinterväghållningen

Hittills har så har många felanmälningar kommit in till trafikkontoret under vintersäsongen 2018/2019.

3 858 felanmälningar kom in om halka, vecka 49–vecka 5.

4 579 felanmälningar kom in om vinterväghållning, inklusive halka,  vecka 49–vecka 5.

Källa: Trafikkontoret