5 500 kvadratmeter lekland

Anders Larsson, marknadschef på Andys lekland, bekantar sig med den nya Andydräkten.
Anders Larsson, marknadschef på Andys lekland, bekantar sig med den nya Andydräkten.
Marika Vänshä, platschef, och Anders Larsson, marknadschef för Andys lekland.
Marika Vänshä, platschef, och Anders Larsson, marknadschef för Andys lekland.
På nya Andys lekland i Ulvsunda vill man komma bort från att bara vara ett rasa-av-sig-ställe för barn.

– Vi vill kombinera den fysiska leken med lärande, säger marknadschefen Anders Larsson.

Det råder febril aktivitet överallt inne i den 5 500 kvadratmeter stora lokalen som ligger på Bryggerivägen i Ulvsunda där sportbutiken Decathlons tidigare låg.

På lördag öppnar nyaste tillskottet inom Andys lekland här, och då måste allt vara klart. Det målas, borras och snickras in i det sista.

Det nya leklandet är det femte som öppnar i Stockholm i Andys leklands regi. Men Brommaleklandet liknar inte de andra, utan är ett nytt koncept.

– I vanliga lekland handlar det mycket om att springa och skutta runt, vilket lätt kan bli lite hysteriskt. Här lägger vi fokus på lärande och lek med olika avdelningar som erbjuder både aktiva och mer lugna aktiviteter, säger marknadschef Anders Larsson.

I ”Kvarteret” får barnen genom rollspel leka i de uppbyggda små husen: affären, pizzerian, bilmecken, teatern eller veterinärkliniken. Det finns även ett biblioteksrum med kuddar på golvet.

– Lekytorna främjar också lek mellan barn och vuxna. Det är ordenligt med höjd, så att även vuxna kan röra sig utan att behöva huka sig eller krypa ihop, säger Marika Vänshä, platschef för nya Andys.

De minsta barnen har fått en egen lekpark. Det finns även en avdelning för experiment och en skaparhörna. Längst in i lokalen finns det som brukar finnas på lekland, klätterställningar, studsmattor och rutschkanor.

Hur mycket det har kostat att bygga det nya leklandet vill Anders Larsson inte avslöja.

– Men det har kostat betydligt mer än vad ett vanligt lekland kostar att bygga. Tanken är att vi ska utveckla även de andra leklanden i samma anda som det här, säger han.

Lokalen rymmer 1 000 personer, varav cirka 600 barn.

En stor del av verksamheten är kalas. I Bromma har de byggt olika kalasrum med olika teman, man kan välja mellan bland annat djungel, disko, fotboll eller godisrum.

Men det är inte billigt. Har man ett kalas för tolv barn landar summan på nästan 3 000 kronor för ett kalas på 2,5 timme.

– Dagens småbarnsföräldrar är stressade över att få ihop livspusslet, och många tycker det är värt att låta någon annan ta hand om hela kalaset, säger Anders Larsson.