Panaxias fall tog hela hans vinst

Här hämtade Panaxias anställda dagskassorna som Masoud Piran sedan aldrig såg röken av. ”Jag vill ha tillbaka varenda krona”, säger han.
Här hämtade Panaxias anställda dagskassorna som Masoud Piran sedan aldrig såg röken av. ”Jag vill ha tillbaka varenda krona”, säger han.
Masoud Piran driver Pub Anchor på Sveavägen och är ett av Panaxias ­offer.

En miljon kronor försvann när säkerhetsföretaget gick i konkurs.

– Jag är ledsen, arg och förbannad, säger han.

Masoud Piran driver Pub Anchor på Sveavägen sedan 15 år tillbaka.

De senaste två åren har han haft ett avtal med säkerhetsföretaget Panaxia som hämtat dagskassorna och satt in pengarna på pubens företagskonto.

– Jag har litat på dem till hundra procent och har inte haft någon anledning att misstro företaget när även Riksbanken, Forex och Sparbanken anlitat dem, säger Masoud Piran.

Under sensommaren hämtade Panaxia dagskassor vid olika tillfällen. Masoud fick sedan en kvittobekräftelse på att man tagit emot och räknat pengarna. Men enligt Masoud Piran fördes kassorna på sammanlagt nästan en miljon kronor aldrig över till företagskontot

– Jag blev chockad och trodde först att det var ett skämt när jag började inse vad som hänt, säger han.

Hans vinst gick därmed upp i rök och nu har han inte råd att renovera puben som planerat. Det blir heller ingen semester för honom och familjen i år.

– Det hade varit bättre om de rånat oss för då hade vi fått tillbaka pengar genom försäkringsbolaget men eftersom det som hänt varken räknas som rån eller stöld är det kört. Nu hoppas jag på skadestånd.

Han har nu ett nytt avtal med ett annat värdeföretag och kräver att de ansvariga på Panaxia ska ställas till svars.

– Jag är en småföretagare som sliter från morgon till kväll. Jag vill ha tillbaka varenda krona och kommer inte att glömma det här så länge jag lever.

Eftersom banken förstår att de drabbade företagen är illa ute är det svårt att få företagslån. Istället krävs personliga lån med stor risk för den enskilda företagaren.

– Jag har fått låna av mina leverantörer, säger Masoud Piran.

Sedan beskedet om Panaxias konkurs den 5 september har det strömmat in rapporter från handlare som inte fått sina dagskassor.

Mellan 100 miljoner och en miljard kronor kan ha försvunnit och många av Panaxias 4 000 kunder som förlorat stora summor pengar, främst butiker och bensinmackar, riskerar att dras med i konkursen. Restaurangägarna har klarat sig bättre. Men Visita, branschorganisation för bland annat restaurangnäringen, har fått flera samtal från drabbade medlemmar.

– Primärt ber vi dem att uppmana sina gäster att betala med kort i första hand. Kontanthanteringen får bli satt på undantag ett tag framöver, säger Björn Lundell, pressansvarig på Visita

Han anser att de drabbade ska ersättas, men vet inte hur.

– Det här är en komplicerad juridisk process och det finns misstankar om ekonomisk brottslighet sam­tidigt som konkursen ska hanteras, så det kommer ta tid.

Två tidigare chefer i säkerhetsföretaget väntas bli åtalade i höst för grova bokföringsbrott i bolag som har kopplingar till Panaxia.

– Ytterligare en utredning om grov förskingring har inletts, men där finns ännu ingen misstänkt person, ­säger ekobrottsåklagare John Keränen, ansvarig för båda brottsutredningarna. Panaxias tidigare chefer nekar till brott, men har inte gått att nå för en kommentar.

Fakta

500 miljoner kronor kan ha försvunnit

Panaxia grundades 1993 och är ett säkerhetsföretag som bland annat sysslade med värdetransporter.

Under våren uppdagades misstänkta bokföringsbrott som misstänks ha begåtts av tidigare chefer. De sitter häktade sedan april.

Upp till en miljard kan ha försvunnit och många butiker och bensinmackar som förlorat likvida medel kan dras med i konkursen.

Den 5 september ansökte företaget om konkurs efter ett misslyckat försök att få in mer kapital genom nyemission.