500 skrev på lista mot ny p-avgift

”Det känns pinsamt att vänner och släktingar ska betala när de besöker min familj i Solna. Det är nte särskilt välkomnande”, säger Solnabon Rade Catovic.
”Det känns pinsamt att vänner och släktingar ska betala när de besöker min familj i Solna. Det är nte särskilt välkomnande”, säger Solnabon Rade Catovic.
Straffskatt för bil­ägande Solnabor eller ett nödvändigt ont för att minska såväl genomfartstrafik som infarts­parkering?

Åsikterna om de nya dygnet runt-avgifterna för parkering går isär.

Det var i maj som de nya bestämmelserna om parkeringsavgifter började gälla på stadens gator. Solna införde, som enda kommun i Sverige, parkeringsavgifter dygnet runt – alla dagar i veckan.

Samtidigt höjdes avgifterna kraftigt, från 170 kronor till 300 kronor per månad och från 400 till 750 kronor för ett kvartal.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Solnabon Rade Catovic lämnade i förra veckan över två namnlistor till Solna stad med hundratals underskrifter mot de nya avgifterna.

– Det gick väldigt enkelt – och fort – att få folk att skriva på. Jag har haft en lista på nätet och en som jag gått runt med. Det är totalt över 500 namn, konstaterar han när han lämnar in listorna i stadshusets reception.

Det är inte priserna som stör honom, utan just att det gäller dygnet runt, 00–24.

– Ingen kan känna sig välkommen till Solna då. Det förtar en del av spontaniteten. Jag tycker det är pinsamt att mina vänner som besöker mig på kvällar och helger måste betala. Och vad ska dessa pengar som staden får in gå till? undrar han.

Argumentationen kring införandet av avgifterna är ohållbar, anser han.

– Man säger att man vill få fler att använda garage, men många av dessa är ju fulla. I Frösunda är det ett års kötid. Var finns alla dessa lediga platser?

Han tycker också det är fel att besökare som kommer till Solna för att se fotboll buntas ihop med vanliga Solnabor.

– Ska vi lida för att man vill komma åt fotbollspubliken som parkerar gratis på kvällar? frågar han.

– Och varför skulle en stockholmare parkera i Solna när det är gratis från klockan 17 i Stockholm? säger han angående argumentet att många infartsparkerar i Solna.

Men alla är inte kritiska. En som ställt sig positiv till avgifterna är Solnabon Mattias Goldmann på föreningen Gröna bilister. Någon straffskatt på bilisterna är det inte, menar han.

”Sanningen är motsatsen: Tusentals Solnabor tar bilen till jobbet varje dag, där de parkerar gratis på jobbet, och återvänder till Solna efter fem. Därmed betalar de ingenting för snöröjningen, sandningen, skyltningen och allt annat som en p-plats innebär”, skrev han på Lokaltidningen Mitt i:s debattsida i maj.

Anders Ekegren (FP), stadsbyggnadskommunalråd och den som fick ta emot Rade Catovics namnlista, förstår kritiken.

– Jag är inte förvånad, det är klart att folk blir förbannade. Det är inte kul att betala, men en kommun som Solna, med så många boende och arbetande klarar inte hur mycket bilar som helst.

– Vi vill få bort bilarna från gatan, och jag vet att det redan nu är fler som skaffat sig en garageplats i stället. Jag har hört från folk att det redan märks att är färre bilar på gatorna, säger Anders Ekegren.

Att man kan parkera gratis på kvällar i Stockholm men inte i Solna är bara en tidsfråga, menar han.

– Ulla Hamilton (moderat trafikborgarråd) har sagt att även Stockholm ska titta på idén. Jag tror att det kommer att bli som i Solna även där, säger Anders Ekegren.

Vad ska pengarna som ni får in gå till?

– De ska inte gå till något särskilt ändamål, utan avgifterna är till för att reglera trafik och parkering. Men en del kan nog tänkas gå till vägunderhåll, ny asfalt och att laga potthål, säger Anders Ekegren.