520 lägenheter stoppas

Kvarteren som stoppas av länsstyrelsen ligger i det markerade området till höger i visionsbilden. Även Hjorthagsskrapan på bilden har också stoppats – men av mark- och miljödomstolen.
Kvarteren som stoppas av länsstyrelsen ligger i det markerade området till höger i visionsbilden. Även Hjorthagsskrapan på bilden har också stoppats – men av mark- och miljödomstolen.
520 lägenheter i Hjorthagen – nästan 300 av dem studentlägenheter – stoppas av länsstyrelsen, kan Mitt i avslöja.

Trafikbullret skulle bli för högt, anser myndigheten.

Det var i mitten av februari förra året som kommunfullmäktige spikade detaljplanen: 520 lägenheter skulle byggas i tre kvarter i Hjorthagen. 290 av bostäderna var studentbostäder och området, som ligger där Bobergsvägen möter Storängsgatan, skulle bli ”första porten till Norra Djurgårdsstaden”, enligt staden.

Men nu stoppar länsstyrelsen bostäderna och upphäver detaljplanen. Orsaken är främst risken för störande buller från Värtabanans rangerbangård, som myndigheten anser skulle bli för högt för de boende i kvarteret. Något staden inte har hållit med om.

– Skiljelinjen ligger i att staden räknade med att den här verksamheten inte skulle vara störande för omgivningen. Det är bara det att omgivningen blir förändrad när man bygger bostäder. Det blir en känsligare omgivning till spårområdet som lättare kan bli störd, säger Ragnvi Josefsson som är ansvarig handläggare på Länsstyrelsen.

Den senaste tiden har länsstyrelsen upphävt flera detaljplaner med bostäder i Stockholm. I juni kunde Mitt i berätta om de upphävda planerna för 400 studentbostäder på Gärdet och just nu utreder myndigheten huruvida planerna på 160 lägenheter i Kristineberg måste stoppas för andra gången. Enligt Ragnvi Josefsson kan det vara en tillfällighet att det finns projekt med genomförandeproblem just nu. Men under ett längre tidsperspektiv finns det flera skäl.

– Det är klart att de gynnsamma lägena att bygga på börjar ta slut i Stockholm. Förut hade vi inte heller någon nationalstadspark, det har vi sen mitten på 90-talet. För Bromma flygplats får vi räkna med en utökad trafik jämfört med vad vi har att hantera förut. Det kan också handla om att staden väljer att placera just studentbostäder i mer utsatta lägen.

Men borde det inte vara okej att studentbostäder där man inte bor lika länge har lite lägre standard?

– Det finns en ny bullerförordning som särskiljer studentbostäder från andra bostäder, men det handlar ändå om bostäder där man bor ganska länge. Det får vi inte glömma, säger Ragnvi Josefsson.

I detaljplanen ingår också en ny väg och en park i den västra delen. Den delen har inte upphävts av Länsstyrelsen.

Beslutet går att överklaga hos regeringen, men huruvida staden tänker göra det är ännu oklart. Mitt i har utan framgång sökt ansvariga politiker i Stockholms stad i frågan.