53 cyklister körde mot rött – på en timme

På ena sidan övergångsstället i korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen rapporterar polisen Per Lindström vilka cyklister som kör mot rött, till sin kollega Maria Waldö, som i sin tur utfärdar böter.
På ena sidan övergångsstället i korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen rapporterar polisen Per Lindström vilka cyklister som kör mot rött, till sin kollega Maria Waldö, som i sin tur utfärdar böter.
Mattias Johannesson från Bromma cyklade mot rött och får en bot utskriven på 1 500 kronor av Maria Waldö.
Mattias Johannesson från Bromma cyklade mot rött och får en bot utskriven på 1 500 kronor av Maria Waldö.
Korsningen mellan Alviksvägen och Gustavslundsvägen i Alvik är den plats i västerort där flest cyklister kör mot rött enligt polisen.
Korsningen mellan Alviksvägen och Gustavslundsvägen i Alvik är den plats i västerort där flest cyklister kör mot rött enligt polisen.
Mattias Johannesson från Bromma cyklade mot rött och får en bot utskriven på 1500 kronor av Maria Waldö.
Mattias Johannesson från Bromma cyklade mot rött och får en bot utskriven på 1500 kronor av Maria Waldö.
En stressig morgon slutade med 1 500 kronor i böter i rödljuskorsningen i Alvik för cyklisten Mattias Johannesson.
På bara en timme bötfällde polisen 53 cyklister som körde mot rött här förra veckan.

– Vad kostar det att köra mot rött? hojtar en kvinna som susar förbi polisen Maria Waldö i korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen.

– 1 500!

– Herregud, va dyrt!

”Har ni inget bättre för er?” det är den vanligaste frågan som poliserna Per Lindström och Maria Waldö får när de står och bötfäller cyklister som kör mot rött.

– Jag brukar svar ”nej, inte just nu”. Många är stressade och bagatelliserar det här, de ska ju ”bara till jobbet”, säger Per Lindström.

Förra veckan gjorde trafikpolisen i västerort en riktad trafikkontroll mot just rödljuskörning. 53 cyklister bötfälldes – på bara en timme.

Men är det då så farligt att köra mot rött som cyklist?

– Det handlar om trafiksäkerhet och vad andra förväntar sig av dig i trafiken. De kan inte förutse att du ska köra mot rött. Antalet oskyddade trafikanter som dör eller skadas svårt i trafiken är en siffra som bara ökar, säger Per Lindström.

– Samtidigt är det ju så att om vi bötfäller en person så sprider det sig förhoppningsvis till andra hur dyrt det är, och det får färre att faktiskt köra mot rött, säger Maria Waldö.

De vanligaste cykelolyckorna är singelolyckor – totalt 46 stycken förra året i Bromma. Näst vanligast är krock mellan cykel och bil – 15 stycken förra året.

Jag var stressad och på väg till jobbet, jag tycket att det visade gult

Enligt polisen är detta korsningen i västerort dör flest cyklister kör mot rött, och man kommer att fortsätta med kontroller framöver.

– Det är enda vägen in till stan om man inte kör via Solna, det blir en flaskhals om många har bråttom till jobbet, säger Per Lindström.

När deras kollegor stod här mellan klockan 8 och 9 i tisdags förra veckan hann de med att bötfälla 53 cyklister.

Under fredagsmorgonens rusning åkte Mattias Johannesson från Bromma dit.

– Jag var stressad och på väg till jobbet, jag tycket att det visade gult.

Men Per Lindström såg hur ljuset slog om till rött tio meter innan Mattias kom fram och på andra sidan vägen stoppade Maria Waldö honom.

– Det är ändå bra att de står här. Liv och säkerhet går ju först, säger Mattias.

Trafikskola: Lär dig cykla som en dansk

Fakta

Cykelolyckor i Bromma

Antal måttligt, lindrigt och allvarligt skadade i alla typer av olyckor med minst en cykel inblandad.

2006: 18

2010: 47

2014: 62