595 nya pendlare på fem år – mer trängsel väntar

Dana Currie, 16, pendlar 160 mil i månaden. "På morgonen är det ganska skönt. Det är inte så trångt och jag brukar kunna sova lite", säger hon.
Dana Currie, 16, pendlar 160 mil i månaden. "På morgonen är det ganska skönt. Det är inte så trångt och jag brukar kunna sova lite", säger hon.
Tycker du att det blivit trängre på pendeltåget? Inte så konstigt - antalet jobbpendlande Upplands-Brobor har ökat med 595 personer på fem år.

– Om det blir värre vet jag inte om jag orkar pendla mer, säger Dana Currie, 16.

Upplands-Broborna rör på sig. Enligt SCB:s mätning pendlar sju av tio Upplands-Brobor till jobbet varje dag.

Under de senaste fem åren har jobbpendlarna blivit 595 fler, visar en genomgång som Mitt i gjort av statistiken. På bara ett år, mellan 2013 och 2014, ökade antalet jobbpendlare med 200 personer.

En av de som korsar kommungränsen är 16-åriga Dana Currie från Bro. Varje dag reser hon mellan hemmet och Viktor Rydbergs Gymnasium i Stockholm.

Resan motsvarar 8 mil per dag, eller 160 mil i månaden.

– Ibland kommer jag hem vid sju på kvällen. Det blir stressigt att hinna göra andra saker efter skolan, säger hon.

För att hinna till skolan i tid måste hon åka hemifrån vid sjutiden på morgonen. När pendeltågen är sena eller inställda kan det ta över en timme att ta sig fram.

– Ofta vet jag inte om i förväg om tågen är inställda. Då måste jag ringa lärarna och säga att jag blir sen. Det är värst på vintrarna.

Det är förmiddag när Mitt i träffar henne på Bro station. Morgonrusningen är över och bara ett fåtal personer stiger på pendeltåget in till stan. Värre är det på kvällarna.

– När jag ska åka hem är det nästan alltid fullt. Det är först i Jakobsberg som jag kan hitta en sittplats. Ibland måste folk stå kvar på perrongen eftersom det är så trångt i vagnarna, säger Dana Currie.

– Om det blir värre vet jag inte om jag orkar pendla mer.

Totalt är det 8 447 personer som bor i Upplands-Bro men jobbar någon annanstans. Runt 3 800 Upplands-Brobor åker den fyra mil långa resan in till Stockholm. Knappt 1 400 pendlar till Järfälla.

Och trängseln på vägar och pendeltåg lär inte lätta – snarare tvärtom. Antalet utpendlare har ökat med över två procent årligen sedan 2012.

– Då ska man räkna in att Upplands-Bro planerar flera stora bostadsprojekt de kommande åren, säger Kungsängenpolitikern Sven Inge Nylund (S), ledamot i trafiknämnden i landstinget.

Sedan Kungsängen fick kvartstrafik och pendeltågsstationen öppnade i Bro 2001 har det skett få förändringar på Bålstalinjen. Förra året kom ett genombrott, då Bro fick sju extra avgångar under rusningstrafik. Sven-Inge Nylund är inte nöjd med utvecklingen.

– Det vi fortfarande slåss för är kvartstrafik till Bro. Extratågen från Bro är bra men utgör egentligen ingen satsning från landstingets sida. Tågen stod ju redan på depån i Bro, säger han.

2017 öppnar Citybanan. Då står det klart om Bro och Kungsängen får tätare turer, eller så kallade skip stop-tåg som hoppar över mindre stationer och därför går snabbare.

– Jag har goda förhoppningar om att Bro ska få tätare turer. Men det kommer kräva en del ombyggnader vid stationerna. Det innebär mer pengar från landstingets budget.

Fakta

Sju av tio pendlar

Förra året pendlade 8 447 Upplands-Brobor till jobbet. Det utgör 69 procent av befolkningen.

Siffran placerar kommunen på en delad 22:a plats i landet, tillsammans med grannkommunen Järfälla.

Källa: SCB