6 000 resor med hyrcykel

Ninos Demirdag på Café de Calma, precis intill hyrcykelstället i centrum, har sett hur det tömts varje morgon.
Ninos Demirdag på Café de Calma, precis intill hyrcykelstället i centrum, har sett hur det tömts varje morgon.
Runt 350 Lidingöbor skaffade sig ett säsongskort på hyrcykel i år och ungefär 6 000 resor gjordes med de nya cyklarna på Lidingö. Det visar siffror från cykelföretaget.

Och nästa år kan stationerna bli fler.

– Jag är väldigt positivt överraskad av siffrorna, att cyklarna har nyttjats så bra redan första säsongen. Vi tycker det är bra att Clear channel har sina cyklar här och vill gärna ha dem kvar nästa år, säger Pernilla Dufström, ­Lidingö stads tekniska chef.

En av dem som sett hyrcykelanvändarna från fönstret på sitt jobb varje dag är Ninos Demirdag på Café de Calma. Hans uppfattning är att cyklarna har varit väldigt populära.

– Jag såg varje morgon hur cykelstället tömdes här utanför, säger han.

Själv har han bara använt hyrcykel sporadiskt, när han till exempel ska ner till centrum och köpa något.

– Det har varit bra. Men jag tycker att cyklarna är ganska jobbiga att cykla på, jag har långa ben och pedalerna är så små. Jag skulle aldrig cykla in till stan med dem, säger han.

Hyrcyklarna kom till ön i april i år och har sedan dess använts ganska flitigt. Inte lika flitigt som cyklarna inne i city, men enligt cykelföretaget har de tre stationerna i Torsvik, centrum och Baggeby använts cirka 2 000 gånger vardera.

De flesta resorna, 60 procent, har gått till och från stationer i Stockholm och resten har varit resor på Lidingö. Förutom 350 säsongskort köptes även ungefär 400 tredagarskort av Lidingöbor.

– Det är ganska bra siffror givet att detta är första säsongen, säger Claes Kugelberg, etablerings- direktör på Clear Channel.

Enligt honom tog det ganska lång tid innan cyklarna började användas ordentligt när de infördes i city. De senaste åren har dock användningen ökat kraftigt där. En ny resvana tar tid, menar han.

– Man ska först känna till att cyklarna finns, sedan köpa kort och sedan lägga om sitt beteende, säger han.

Om företaget får som de vill blir det fler stationer på ön nästa säsong. Dessa stationer kommer i sådana fall att byggas ganska nära de nuvarande.

– Om det till exempel är tomt i ett cykelställ ska man lätt kunna gå till nästa och ta en cykel där. Vi kommer därför inte att bygga ute i Gåshaga och på Bosön i första hand, utan det naturliga är att förlänga det nuvarande nätet utåt, säger Claes Kugelberg.

Pernilla Dufström är inne på samma linje. Var exakt stationerna kommer att ligga är dock inte säkert ännu, det beror på bland annat på var man får bygglov.

En som skaffade sig ett hyrcykelkort den här säsongen är Karin Hjelmfeldt som jobbar på Lidingö stad som park- och naturutvecklare. Hon har cyklat mellan hemmet i city och jobbet i stadshuset.

– Det som varit bra är att om det regnat har jag kunnat cykla bara ena vägen. Samma sak om och jag velat göra något på kvällen, då har jag bara ställt cykeln och tagit bussen, säger hon.

Fakta

Har du använt hyrcyklarna?

Eleonor Eriksson, Brevik: ”Nej, jag har bara sett dem och tänkt att jag hoppas att någon annan använder dem.”
Sofia Eriksson, city: ” Jag bor nära kollektivtrafik och har en egen cykel och använder dem inte. Men i Paris testade jag. Det var hur bra som helst.”
Fredrik Skeppstedt, Hersby: ”Nej, jag bor inte så till att jag är hjälpt av cyklarna. Och dessutom är jag är lite lat och har inte fixat hyrkort.”
Maria Olovsson, Bo Gärde: ”Jag har egen cykel och cyklar jättemycket och har inte använt dem. Men det är en jättebra idé.”