Min lokala hjälte

60 cykelpoliser ska göra Söder tryggare

Krister Drakeklint, samordnande cyklande polis på Södermalm, visar hur snabbt det kan gå att ta sig ner för en trappa. Nu ska styrkan med cyklande poliser på Söder fördubblas.
Krister Drakeklint, samordnande cyklande polis på Södermalm, visar hur snabbt det kan gå att ta sig ner för en trappa. Nu ska styrkan med cyklande poliser på Söder fördubblas.
Krister Drakeklint pratar med förbipasserande Brita och Bo Olander, som tycker att idén med cyklande poliser är jättebra.
Krister Drakeklint pratar med förbipasserande Brita och Bo Olander, som tycker att idén med cyklande poliser är jättebra.
Cykeln har elva växlar och aluminiumram, som tål tuffare tag än en kolfiberram. Den kan också fungera som ett försvar om en brottsling skulle bli aggressiv.
Cykeln har elva växlar och aluminiumram, som tål tuffare tag än en kolfiberram. Den kan också fungera som ett försvar om en brottsling skulle bli aggressiv.
De cyklande poliserna ökar nu explosionsartat kan Mitt i avslöja.

I år fördubblas antalet på Södermalm och i resten av innerstan. Målet är att alla poliser på sikt kommer upp på hojen.

De kan ta sig fram i tuff terräng i stadsmiljö, cykla nedför trappor och upp för höga trottoarkanter. För två år sedan var Södermalmspolisen i Nederländerna för att lära sig hur man blir en cyklande polis. Nu interutbildar de kollegor runt om i innerstan.

I dag finns det runt 30 poliser på stålhästar på Södermalm. I vår och höst ska de fördubblas i antal.

– Det kommer att påverka vårt upplägg. Att vi mer kommer att väva in de cyklande poliserna i det dagliga arbetet, säger Krister Drakeklint, samordnande cyklande polis på Södermalm.

Fördelarna: man kommer fram där bilar inte kan, kan göra snabba utryckningar, ta sig fram i rusningstrafik och närmast ljudlöst göra spaningsuppdrag.

Det går också bra att i hög fart hoppa av cykeln, kasta den backen och gripa en tjuv på flykt. Skulle det bli aggressiv stämning kan man också använda cykeln, vilket Krister Drakeklint demonstrerar på Mitt i:s fotograf genom att stegra cykeln och stöta den framåt.

Nackdelarna är främst väderleken, då höststormar och snöbyar är inte cyklistens bästa vän. Vid ett gripande kan man inte heller skjutsa en bov på cykeln, utan ta hjälp av kollegor i polisbil.

En annan stor fördel är att poliserna blir mer tillgängliga för allmänheten, då det är enklare att stanna en cyklande polis än en polis bakom plåt och glas i en bil.

– Man hör och ser mer, känner dofter, är tillgänglig på ett annat sätt. Man befinner sig på samma nivå som dem man möter, säger Krister Drakeklint.

Det fick cykelpoliserna erfara under ett utbildningspass på Reimersholme då de plötsligt kände en pust av marijuana i luften. Den rökande mannen hann dock in i en låst port innan polisen hann fram, och det blev endast en rapport om att mannen observerats.

– Ett sådant brott är det inte lönt att slå in en glasruta för. Men vi hade inte upptäckt honom om vi suttit i en bil.

De cyklande poliserna är också en del i polisen strategi att bli mer synliga för allmänheten.

Kommer poliserna att cykla året runt?

– Det är upp till varje polis. Jag hoppas det, men jag kommer inte tvinga någon att cykla i minusgrader, säger Peter Ågren, chef vid Södermalmspolisen.

Målet med de cyklande poliserna är glasklar.

– Jag hoppas att alla poliser på sikt kommer att utbildas till att bli cyklande. Det är min ambition, säger Krister Drakeklint.