60 ringde om extremism

Första veckan som den nya nationella stödtelefonlinjen mot extremism var i funktion kom sammanlagt 60 samtal.

Linjen ska vara öppen åtminstone fram till sommaren.

Förra måndagen öppnade den nya stödtelefonen mot extremism, som Nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism och Röda korset står bakom.

– Första dagen ringde 27 personer. Under hela veckan fick vi 60 samtal. Flera samtal var från anhöriga, som sökte stöd och hjälp, säger Daniel Norlander, huvudsekreterare vid Nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism.

En del av samtalen kom från anställda i kommuner som ringde för att få råd.

Var i landet samtalen kom från, om exempelvis Nackabor hörde av sig, har Daniel Norlander ingen bild av. Först nästa vecka ska Nationell samordnare få en första mer utförlig rapport från Röda korset som är den organisation som tar emot och svarar på samtalen.

Enligt Karim Zendegani, projektchef vid Röda korset, har de kunnat hänvisa dem som ringt vidare till rätt person att ta kontakt med i respektive kommuner.

Daniel Norlander är nöjd med antalet samtal som kom in första veckan.

– Jag tycker det var ett bra antal, och att det inte bara var samtal från journalister utan en hel del skarpa samtal.

Stödlinjen kommer i första hand att vara öppen fram till sommaren, då ska projektet utvärderas.

– Jag skulle bli mycket förvånad om stödlinjen inte förlängs, säger Norlander.

Internationell har man kunnat se att den här formen av stödlinjer för anhöriga har effekt.