62 krockar på E4 genom Solna

Många olyckor.
Många olyckor.
Den höga trafikintensiteten på E4 gör den till Solnas och länets mest olycksdrabbade väg, enligt polisen.
Den höga trafikintensiteten på E4 gör den till Solnas och länets mest olycksdrabbade väg, enligt polisen.
E4 är den mest olycksdrabbade vägen i länet. I år har 62 olyckor skett – bara på sträckan genom Solna.

Att inte hålla avstånd är den vanligaste orsaken till att det smäller. Men polisen har andra skräckexempel: förare som twittrar, rakar sig och byter om.

Motorvägarna E4 och E18 fortsätter att vara de vägar som är hårdast drabbade av trafikolyckor med personskador. Värst är det på E4 mellan Solna och Häggvik där var tredje rapporterad personskada inträffar.

– Där sker 30–35 procent av olyckorna i länet. Där kan man prata om aggressiv körning, säger Åke Persson vid trafikenheten på Norrortspolisen.

Varje dag passerar 130 000 till 140 000 bilar på E4:ans sträcka genom Solna.

– Det är ett otroligt tryck, och i sådana situationer kommer det att inträffa olyckor, säger Hans Nilsson, chef på trafikenheten vid Västerortspolisen.

Särskilt olycksdrabbade platser på E4 är på- och avfarterna vid Pampaslänken, Järva krog och Essingeleden.

– Det blir tajt, fort och stressat, konstaterar Hans Nilsson.

Även vid körfältsbyten sker många olyckor, menar han.

– Där har vi de tunga olyckorna. Man ser inte bilen som ligger till höger, det är då den bilen blir klämd av långtradarna, säger han.

Hittills i år har 15 stycken svåra olyckor skett i Solna, varav 13 varit på E4 eller E18.

Majoriteten av trafikolyckorna handlar dock om upphinnande­olyckor – bilister som håller för kort avstånd och kör in i varandra.

– Det är det vanligaste vi ser på E4, att det är för korta avstånd. Men också att man gör annat än kör bil. Man sms:ar, twittrar, facebookar, mejlar – man är upptagen av annat, säger Hans Nilsson.

Han har själv sett och hört flera skräckexempel på förare som prioriterat annat än hålla koll på ratten.

– Folk sitter med sina paddor (Ipad, reds. anm) på ratten medan de kör. Själv har jag sett folk som rakar sig eller målar sig. En gång såg jag en kvinna som bytte kläder, berättar han.

Han tycker att bilförarna måste bli bättre på att fokusera på körningen.

– Man får tänka efter lite: ”måste jag svara på sms:et, måste jag kolla på bilden, måste jag svara på samtalet”? Om svaret är ja, kör då av vägen. Min känsla i dag är att många kör och gör detta samtidigt, konstaterar han.

Hans Nilsson menar att bilförarna fått betydligt sämre tålamod än tidigare.

– Vi har en svag acceptans för att någon tvekar. Luckor täpps till eller så tutar vi och stressar upp och tänker att jädrar nu gäller det, säger han.

Den allt mer aggressiva körningen visar sig även i brottsstatistiken.

Trafikrelaterade slagsmål blir allt vanligare.

– Det är ett nytt fenomen, att man går ut och boxas. Magkänslan säger mig att det ökat. Det sker i frustration, bråk som går överstyr. Det är ganska naturligt.

– Jag brukar säga att förr slogs man i tvättstugan, nu slåss man på vägen, säger Hans Nilsson.

Vad kan man göra för att minska olyckorna?

– Standarden på E4 är hög och vägmässigt kan man inte göra mer för. Det handlar mer om att hålla avståndet och avstå från mobilen i trafiken, säger han.

Fakta

Här smäller det

Antal olyckor med motorfordon hittills i år på vägar i Solna.

Källa: STRADA