Försvaret missade att informera om isrännan

Mannen hittades avliden i isrännan. Nu visar det sig att Försvarsmakten missade att informera om isrännan.
Mannen hittades avliden i isrännan. Nu visar det sig att Försvarsmakten missade att informera om isrännan.
Isrännan mellan Muskö och ön Jungfruhuvud, där en 70-årig van skridskoåkare hittades avliden på tisdagsmorgonen, var uppbruten av Försvarsmakten. Men de missade att informera om den.

Information ska delges allmänheten 24 timmar innan man bryter upp isrännan, nu dröjde det till 14.30 på måndagen och först efter påtryckningar från polisen, berättar Expressen.

Mitt i berättade i tisdags att den 70-årige mannen, som anmäldes försvunnen på måndagskvällen vid 20-tiden, hittades död i vattnet i isrännan mellan Muskö och ön Jungfruhuvud, vid 8-tiden på tisdagsmorgonen.

Isrännan var nyligen uppbruten av Försvarsmaktens fartyg HMS Trossö. Den sträckte sig cirka 12 kilometer mellan örlogsbasen Berga och basen på Muskö.

Men Försvarsmakten missade att informera om isrännan, något man ska göra 24 timmar i förväg.

”Isrännan är livsfarlig”, larmade 82-årige Kalle Erngren, enligt Expressen, och vid 11.30 larmade polisen Berga örlogsbas om att isrännan utgjorde livsfara och att allmänheten måste informeras.

– Jag meddelade Amf 1 (Amfibieregementet reds anm) på förmiddagen att de på något vis måste gå ut och berätta att de har brutit en ränna. Jag fick aldrig någon återkoppling men han svarade att de skulle ta tag i det, säger Lars Jonsson, polisinspektör i Nynäshamn till Expressen.

Expressen: Vem pratade du med?

– Jag minns inte vad han hette, men jag presenterade mig och blev kopplad till den person som hade jouren, säger Lars Jonsson.

Redan klockan 11 gav sig den 70-årige mannen av från Söderby brygga i den kraftiga dimman. Mannen beskrivs som en van skridskoåkare.

– Där har vi brustit lite, i och med att vi inte informerade 24 timmar innan, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten till Expressen, och fortsätter:

– Vi kommer att göra en översyn, bland annat i dialog med Sjöfartsverket, över våra regler och riktlinjer. För att klargöra om det finns behov av förändringar för att förbättra sjösäkerheten och för allmänheten som ger sig ut på isen, säger Philip Simon.