70 Uberpopförare kan åtalas

Sju är redan dömda och omkring 70 kan komma att åtalas. Stockholmspolisen har slagit till hårt mot förarna av så kallade Uberpop-bilar.

Det hela är lagligt, säger företaget bakom. Svarttaxi, svarar polis och tingsrätt.

Det är enkelt och bekvämt. Du öppnar appen på din telefon och ser snabbt vilka bilar som finns i närheten och är redo att köra dig dit du ska till ett billigt pris. Det amerikanska företaget Uber har tagit världen med storm och blivit ett populärt alternativ till traditionell taxi i Stockholms uteliv.

Men företaget har också stött på bekymmer på grund av den svenska taxilagstiftningen.

De flesta av Ubers bilar körs av förare med taxilegitimation som använder företaget som förmedlare av körningar. Men med en av tjänsterna i appen, Uberpop som kunderna får tillgång till efter en tids användning, handlar det i stället om vanliga privatpersoner som kör egna bilar och utan taxilegitimation. Uber kallar det för samåkning – den svenska polisen kallar det svarttaxi.

I somras föll den första domen mot en av förarna: dagsböter för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafikförordningen. Men Uber fortsatte sin verksamhet. Och domarna har också fortsatt, kan Mitt i nu avslöja.

Mitt i har gått igenom alla domar rörande Uberpop i Stockholmsområdet sedan september – totalt elva stycken. Sju förare har dömts till dagsböter och fyra har friats – då främst med hänvisning till förarens okunskap i frågan.

Enligt polisen Lars Berglund som sköter utredningarna kring Uberpop jobbar inte polisen aktivt med att leta upp förare. Däremot är de uppmärksamma om de stöter på dem i trafiken.

Och många har åkt dit. De 11 domarna är bara toppen på isberget. Polisen har presenterat ytterligare 40 fall för åklagare och ungefär 30 fall till är på gång. Fler tillkommer hela tiden, enligt Lars Berglund.

Han menar att förarna ofta inte vet att det de gör betraktas som olagligt.

– Många säger till oss att de har handlat i god tro och de tror vi på. De har anmält sig till ett etablerat taxiföretag som söker förare och upplever det hela som anställningsintervju. De måste exempelvis visa sin bil och lämna utdrag ur belastningsregistret, säger han.

Ingen av de sju fällande domarna har dock ännu vunnit laga kraft eftersom alla har överklagats.

Snart väntas den första domen falla i hovrätten. Om det blir en fällande dom tänker polisen rikta in sig på också på huvudföretaget.

– När vi får ett avgörande från hovrätten som inte går upp i Högsta domstolen kommer det att bli prejudicerande. Då tänker vi konfrontera Uber med det här. Det finns ett beställaransvar, säger Lars Berglund.

Uber har svarat på frågan om hur de ser på domarna via mejl till Mitt i.

“Vi vidhåller att vår samåkningstjänst, Uberpop, verkar inom ramen för svensk lagstiftning. Vi välkomnar de frikännanden som kommit samtidigt som vi är besvikna över de böter som dömts ut. Tjänsten möjliggör för bilägare att täcka delar av kostnaden för bilägandet genom att på ett säkert och effektivt sätt dela resor med andra”, skriver företaget i mejlet.

Fakta

Så fungerar Uber

Kunderna bokar körningar via en app där också förarna tar emot körningar där man kan se var bilarna är och också få en prisuppskattning på redan.

Betalningen sker via Ubers system. Företaget tar sedan provision på varje resa.

Uber-pop är en av tjänsterna i appen som man, enligt uppgift till Mitt i, får tillgång till efter en tids användning. Här kör förarna med sina egna bilar.