8 års byggkaos väntar

Den vittrande trafikkarusellen vid Slussen byggs om fram till 2020. Under byggtiden blir det problematiskt, inte minst för bilister.
Den vittrande trafikkarusellen vid Slussen byggs om fram till 2020. Under byggtiden blir det problematiskt, inte minst för bilister.
SL och Stockholms stad har nu presenterat sin gemensamma trafiklösning inför Slussenbygget. Tunnelbanan går som vanligt – men biltrafiken stryps.

– Vi har jobbat länge med att hitta en bra lösning som fungerar både för byggarbetet och för trafiken. Nu finns det en plan och jag tycker att vi har löst det hela riktigt bra, säger Andreas Burghauser, som är Stockholms stads projektchef för Slussen.

Mellan år 2014 och 2020 kommer Slussen att vara en enda stor byggarbetsplats – förutsatt att bygget inte stoppas på grund av klagomål från ägarna av det så kallade Glashuset.

För de resenärer som dagligen åker tunnelbana via Slussen innebär byggarbetena bara enstaka stopp i trafiken, enligt staden. Endast vid sprängning kommer tågen att stå stilla. Därefter har staden prioriterat busstrafiken, som kommer att rulla på mer eller mindre som vanligt.

– För innerstadsbussarna blir skillnaden att de kör på Folkungagatan i stället för på Katarinavägen, säger Andreas Burghauser.

År 2018 beräknas den nya bussterminalen under Katarinaberget stå färdig. Om bygget nu kommer igång i tid. Innan dess kommer Nacka- och Värmdöbussarna först att gå som vanligt i ett och ett halvt år, för att sedan flytta till en tillfällig terminal på Stadsgårdsleden. Bilisterna är de som drar nitlotten. Endast en fil i vardera riktningen på Stadsgårdsleden kommer att hållas öppen.

– Tanken var från början att vi skulle stänga av hela Stadsgårdsleden, men där fick vi tänka om. Det skulle få för stora konsekvenser för Stockholmstrafiken. Men vi rekommenderar ändå att man försöker ta alternativa vägar om möjligt, säger Andreas Burghauser.

Den nya huvudbron beräknas öppna för trafik 2018.

Fakta

Så påverkas du

Tunnelbanan: Endast korta avbrott vid sprängningar.

Gå och cykla: Sträckan Katarinavägen-Skeppsbron stängs av, men den västra bron hålls öppen.

Innerstadsbussarna: Katarinavägen stängs av under fyra år, bussarna kör i stället på Folkungagatan, via Medborgarplatsen, till tillfälliga hållplatser på Södermalmstorg.

Nacka- och Värmdöbussarna: Bussterminalen ligger kvar de 18 första månaderna, sedan flyttas den till en tillfällig terminal vid Stadsgårdsleden.

Saltsjöbanan: Ny slutstation blir Londonviadukten. Därifrån kommer skyttelbussar köra den sista biten till Slussen.

Bil: Endast en fil i vardera riktning på Stadsgårdsleden. Bussar prioriteras före biltrafiken.

Källa: Stockholms stad