80 cyklande poliser ska göra innerstan tryggare

De cyklar i trappor och tar sig fram i tät trafik. Innan året är slut ska innerstan ha 80 utbildade cykelpoliser
De cyklar i trappor och tar sig fram i tät trafik. Innan året är slut ska innerstan ha 80 utbildade cykelpoliser
Krister Drakeklint pratar med förbipasserande Brita och Bo Olander, som tycker att idén med cyklande poliser är jättebra.
Krister Drakeklint pratar med förbipasserande Brita och Bo Olander, som tycker att idén med cyklande poliser är jättebra.
Krister Drakeklints cykel har elva växlar och aluminiumram, som tål tuffare tag än en kolfiberram.
Krister Drakeklints cykel har elva växlar och aluminiumram, som tål tuffare tag än en kolfiberram.
De cyklande poliserna ökar nu explosionsartat - kan Mitt i avslöja.

I år fördubblas de i innerstan.

Målet: Att alla poliser på sikt kommer upp på hojen.

De kan ta sig fram i tuff terräng i stadsmiljö, cykla ner för trappor och upp för höga trottoarkanter. För två år sedan var Södermalmspolisen i Nederländerna för att lära sig hur man blir en cyklande polis. Nu interutbildar de kollegor runt om i innerstan.

– Cirka tio poliser på Norrmalm har redan utbildats och fler kommer att utbildas under våren. Cyklande poliser blir ett nytt inslag i innerstadsmiljön framöver, säger Towe Skjöld, chef för lokalpolisområde Norrmalm, där Östermalm ingår.

Här ska cykelpoliserna bli 36 totalt under året. Med Södermalm inräknat finns då ett 80-tal hojande snutar i innerstan.

– Det påverkar vårt upplägg. Vi kommer att väva in de cyklande poliserna i det dagliga arbetet, säger Krister Drakeklint, samordnande cyklande polis på Södermalm som har utbildat sina kollegor på i norra innerstan.

Fördelarna är att man kommer fram där bilar inte kan, kan göra snabba utryckningar, ta sig fram i rusningstrafik och närmast ljudlöst utföra spaningsuppdrag.

För några år sedan provade poliser i Östermalms polisdistrikt också att cykla i tjänsten. Något som man var nöjda med då man till exempel under nattetid kunde ta sig fram ljudlöst och bland annat gripa inbrottstjuvar, berättar Towe Skjöld.

– Vi har testat både segway och motorcykel förut och det är väldigt mycket enklare att ta sig fram utan bil i innerstan när det är kaos­artat i trafiken, säger Towe Skjöld.

Det går också bra att i hög fart hoppa av cykeln, kasta den backen och gripa en tjuv på flykt. Skulle det bli aggressiv stämning kan man också använda cykeln, vilket Krister Drakeklint demonstrerar på Mitt i:s fotograf genom att stegra cykeln och stöta den framåt.

Nackdelarna är främst väderleken. Höststormar och snöbyar är inte cyklistens bästa vän. Vid ett gripande kan man inte heller skjutsa en bov på cykeln, utan kollegor i polisbil måste hjälpa till.

En annan fördel är att poliserna blir mer tillgängliga för allmänheten, då det är enklare att stanna en cyklande polis än en som åker bil.

– Att fotpatrullera är bra eftersom man är synlig, men med cykel kan man svara på brådskande larm eftersom det går snabbt att ta sig fram. Samtidigt är man mer synlig i trafiken på en cykel vilket uppskattas av allmänheten ur trygghetsperspektiv, säger Towe Skjöld.

Målet med de cyklande poliserna är glasklart.

– Jag hoppas att alla poliser på sikt kommer att utbildas till att bli cyklande. Det är min ambition, säger Krister Drakeklint.