(rubrik saknas)

Tankfartyget Zebron var belagt med nyttjandeförbud efter en tidigare olycka. Förra onsdagen gick det på grund igen.

Kaptenen är misstänkt för sjöfylleri. Kerstin Brunstedt såg olyckan.

Tankfartyget Zebron gick på grund någon meter utanför Gästholmen mellan Svinninge och Österskär. Dagarna efter olyckan avlöser nyfikna besökarna varandra vid Österskärs brygga. Många har med sig kikare och kamera.

Kerstin Brunstedt bor i en villa precis intill vattnet i Svinninge.

– Jag såg fartyget komma från Trälhavet på väg in mot Svinninge marina. Jag tänkte att det där kommer aldrig att gå bra, säger Kerstin Brunstedt.

Sen slog fartygen i backen

– Men han slutade inte backa utan gick rakt upp på berget, säger Kerstin Brunstedst som ringde SOS Alarm.

Kaptenen är misstänkt för sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafik och för brott mot fartygssäkerhetslagen eftersom båten var belagd med nyttjandeförbud efter en liknande olycka tidigare i sommar.

Zebron är ett bunkerfartyg som levererar bränsle till större fartyg. Fartyget såldes nyligen för tjänst i ett annat land. Det hade också registrerats om till Togo, en så kallad bekvämlighetsflagg.

Kaptenen har uppgivit för polisen att de var ute på en provtur när olyckan skedde efter att ha åtgärdat det fel som hittades vid förra grundstötningen.

Den gången ska fartyget plötsligt ha fått full back och gått upp på land. Samma maskinfel verkar ligga bakom onsdagens olycka, enligt sjöpolisen.

Vid grundstötningen fanns fyra man i besättningen. Fartyget hade ingen last, men ombord ska de ha funnits 32 000 liter dieselolja i fartygets bränsletankar.

Kustbevakningen var snabbt på plats vid lunchtid i onsdags.

– Vi har flugit över och inte kunnat se någon olja i vattnet. Det var bara besättningen ombord och ingen är skadad, säger Mattias Lindholm, kommunikationsansvarig på Kustbevakningen.

Sjöfartstillsynen ser mycket allvarligt på det inträffade.

– Båten är enkelskrovad. Det kunde kommit ut avsevärda mängder med dieselolja. Vi har inte varit med om något liknande på väldigt länge, säger Anders Henriksson, fartygsinspektör.

Fartyget var inte certifierat så som krävs för större båtar i yrkestrafik, motsvarande besiktning för bilar. Men fartygsinspektörerna har inte fått svar på alla frågor än.

– När vi kom dit var befälhavare ganska berusad. Vi kunde inte prata med honom, säger han.

Enligt räddningstjänsten har ägaren sagt att man kommer ta sitt ansvar och bärga fartyget.