(rubrik saknas)

”Det är ganska struligt här och dåligt med parkeringar helt enkelt, särskilt på eftermiddagen. Vi har valt att skaffa garage på grund av parkeringssituationen,” säger Fredrik Rundkvist som är på väg till mataffären.
”Det är ganska struligt här och dåligt med parkeringar helt enkelt, särskilt på eftermiddagen. Vi har valt att skaffa garage på grund av parkeringssituationen,” säger Fredrik Rundkvist som är på väg till mataffären.
De nya reglerna för trängselskatt i Ropsten har fått kommunen att skynda på arbetet med att ordna nya parkeringsplatser på ön.

Snart öppnar en ny pendelparkering i Bodal – och fler är på gång.

Flera hundra parkeringsplatser har redan försvunnit i Ropsten och tanken är att infartsparkeringen helt ska försvinna fram­över, enligt Stockholms stad.

Sedan igår är det dessutom väsentligt­ dyrare att infartsparkera i Ropsten. Lidingöregeln är slopad och bilister måste betala trängselskatt för att åka in i Ropsten.

Nu letar kommunen efter nya parkeringsplatser på Lidingö.

– Den här frågan brinner i och med situationen i Ropsten. Vi har mycket att göra men det pågår arbete­ redan nu med att skapa­ ett antal infartsparkeringar på Lidingö. Vi försöker göra så gott vi kan för att vara lite förutseende, säger Christer Åkerhielm (M), ordförande i tekniska nämnden.

Men trängselskatten började gälla igår, är ni inte snarare lite sent ute?

– Vi har inte hittat en perfekt lösning efter att Stockholms stad lägger ner infartsparkeringen i Ropsten. I den meningen är vi sent ute, men Stockholmspolitikerna gör det här mot vår vilja.

Kommunen ser nu över parkeringspolitiken på hela ön. En handlingsplan har godkänts av tekniska nämnden och var uppe för antagande i kommunstyrelsen igår.

Klart är att det blir en helt ny pendlarparkering med 30 platser vid Bodals station, med infart från Södra Kungsvägen. Planen är att den ska stå klar när Lidingöbanan sätts i trafik under hösten.

Dessutom skapas ytterligare ett tiotal platser utöver de 60 som redan­ finns vid Lidingövallen. Man har också satt i gång en utredning för att ta reda på hur ­Lidingöborna faktiskt vill parkera i framtiden.

Andra förändringar som kan märkas framöver är att det ska införas­ mer enhetliga tidsregleringar på ön och på vissa platser kommer det att bli krav på p-skiva.

– Vi gör det för att skapa bättre­ förståelse för reglerna. P-skiva är ett verktyg som är användbart i centrumnära områden och på platser där vi vet att det är stora parkeringsproblem. Baggeby torg är ett område där det förmodligen kommer att införas p-skivereglering, säger stadens trafikplanerare Fredrik Meurman.

Dessutom ska man utreda möjligheten att införa boendeparkering, ta ut avgifter för parkeringen och höja bötesbeloppet, som har varit detsamma i 15 år.

– Vi är i grunden tveksamma till att införa avgifter men vi ska titta på frågan. I vissa områden har vi utmaningar, framför allt i Torsvik där det är ett externt tryck från andra sidan bron. Jag är orolig att det kommer att öka i takt med att Norra Djurgårdsstaden växer, säger­ Christer Åkerhielm (M).