A-traktorn regerar i Haninge

Mikael Cederberg.
Mikael Cederberg.
Emrik Björklund.
Emrik Björklund.
Den segar sig fram i 30 eller trimmas till trafikfarlighet. Ibland sladdar den runt på parkeringar tills grannarna blir tokiga, men just nu är konflikterna få.

En sak är säker: med 74 registrerade fordon är a-traktorn het i Haninge.

Att hitta en A-traktor, eller epa-traktor som många säger, i området runt Fredrika Bremer-gymnasiet är lätt som en plätt. På gymnasiets parkering finns två, och utanför de yrkesinriktade programmen räknar vi till minst fem. Vid Torvalla simhall står ytterligare en.

– Nästan alla i vår klass på fordonsprogrammet kör epa, berättar Emrik Björklund från Vega.

Tillsammans med Mikael Cederberg från Tungelsta har han lite undrande ställt upp på att låta sig bli intervjuad och fotad av Mitt i Haninge.

De undrar var som är så spännande med epatraktorer och säger att de är som vilka 16-åringar som helst, bara mer motorintresserade än andra.

– Vi lyssnar på helt vanlig musik, typ radiohits och pratar om livet, vad man planerar och vad man gjort. Vi är absolut inga jätteraggare som åker runt och lyssnar på Eddie Medusa. Det är mer i Norrtälje det är så. Jag har min epa mest för att det är frihet att slippa stå och frysa och vänta på tåget, säger Mikael Cederberg.

Han menar att det nog finns en hel del fördomar mot killar och tjejer som kör epa.

– De tycker väl att vi är bönder. Fast det kan man väl förstå till viss del. Men vi bor ju inte på landet, alltså vi bor ju inte på någon bondgård, säger han.

En titt in i hans ombyggda Volvo 142 är med undantag av den toppmoderna högtalarutrustningen i bilens bakdel, en färd rätt in i 1970-talet. Instrumentbrädan är sparsmakad med jättereglage för temperatur, avfrostning och golvvärme. För att inte tala om ratten, som är stor som ett cykelhjul, men tunn som en vattenslang.

Gaspedalen utgörs av en tunn, knappt synbar metallspak nere vid golvet. Mikael har satt in dubbla förgasare och ljudet av den ljudligt brummande motorn fyller bilen, samtidigt som ett knippe wunderbaumar sprider en odefinierbar korsdoft från backspegeln.

Både Mikaels och Emriks pappor är motorkunniga. Emrik fick sin första A-traktor när han var 12 år. Sedan dess har han köpt och sålt flera stycken.

Mikael köpte sin första för ett och ett halvt år sedan, innan han ens hade tagit moppekörkort. Den kostade 25 000 kronor, varav han tjänat in en del själv genom att sommarjobba.

– Mina vänner övertygade mig att köpa en, eftersom alla hade en. Men jag fick ju inte köra den, så jag fick nöja mig med att visa upp den på bilder och så, berättar han.

Nu, när han har körkort är han ute och kör varje dag.

– Jag kör till skolan och tillbaka, och sen är vi ute på kvällarna. Vi kör runt Jordbro, och ibland till Handen och i Tungelsta. Vi kör inte jättelångt, det skulle ta för lång tid, säger han.

Rekordet i långkörning för Emrik är till Farsta, med gps på en massa småvägar.

Frågar man polisen i Haninge så är omdömet om A-traktorförare för tillfället att de beter sig väl. 2014 och i början av 2015 var det värre.

– Det där kommer i olika perioder, men vi hade problem med att de samlades på olika platser runt Haninge centrum där de störde grannar, säger Lars Göran Stridh, kommunpolis i Haninge.

Störde?

– Ja de sladdade runt på fotbollsplaner så att det lät, men vi hade insatser runt Haninge centrum där vi kontrollerade fordon. 2014 tog vi sex stycken, men i höstas och i år har det som sagt varit lugnt, säger han.

Mikael Cederberg och Emrik Björklund sticker inte under stol med att det finns A-traktorförare som manipulerar sina fordon så att det går betydligt snabbare än tillåtna 30 kilometer i timmen. Men de flesta som de känner kör helt lagligt.

– Sedan är det självklart kul att sladda, men om man måste göra det får man se till att göra det på någon undanskymd parkering, säger Emrik.

Mikael tycker att polisen ägnar A-traktorförare oproportionerligt mycket uppmärksamhet.

– Av någon anledning stör sig polisen på oss hela tiden. Det är lite för mycket ibland. Man undrar om de inte har något bättre för sig, säger han.

När fotografen av misstag, med tanke på ljusets fall, föreslår att Mikael och Emrik ska köra mot honom, mot trafikens riktning på den knappt trafikerade bilvägen ser de frågande ut.

– Men alltså… det får man ju inte … ska vi, säger de och ser lättade ut när vi säger att fotografen får anpassa sina önskemål till trafiken.

Fakta

Max 30 kilometer i timmen

En a-traktor får köras i högst 30 kilometer i timmen.

Den får bara ha två växlar, och den får bara ha en passagerare bredvid förarsätet.

A-traktorer är ofta ombyggda Volvobilar. De kräver moppekörkort, så kallat AM-körkort.

A-traktorn ska vara försedd med en varningsskylt som markerar att det är ett långsamt gående fordon.