ANNONS

Abdi, 14, fick andnöd – nekades ambulans

I dag mår Abdihakim bra och kan spela basket igen. Hans mamma Halima är fortfarande upprörd över händelsen.
I dag mår Abdihakim bra och kan spela basket igen. Hans mamma Halima är fortfarande upprörd över händelsen.
14-årige Abdihakim kunde inte andas, men fick ingen ambulans – trots att hans mamma vädjade flera gånger. Nu får SOS Alarm skarp kritik.

– Vi uppfattade inte allvaret, säger pressansvarige Anders Klarström.
ANNONS

När mamma Halima kom in i 14-årige Abdihakims rum hade han svårt att andas.

– Jag tände lampan och såg att Abdi kämpade för livet, säger hon.

Kvällen innan, en lördag i slutet av januari 2013, hade han spelat en basketturnering och börjat känna sig dålig.

Under natten blev det värre.

Panikslagen ringde Halima först sin man och sedan SOS alarm för att be om en ambulans. Men larmoperatören tyckte inte att det behövdes. Halima kopplades i stället till sjukvårdsupplysningen som efter ett längre samtal kopplade tillbaka till SOS Alarm, men inte heller nu skickades en ambulans. I stället erbjöds en sjuktransport till vårdcentralen.

Under tiden hade pappa Mohamed hunnit hela vägen från arbetet på Odenplan till lägenheten i Hässelby. Han ringde också SOS Alarm och fick prata med den första operatören som åter hävdade att Abdihakim inte behövde någon ambulans. Men han gick ändå med på att skicka en med lägre prioritet.

– Han sa åt Mohamed att sluta ”tjafsa”, säger Halima.

Vid det här laget höll Abdihakim på att förlora medvetandet och Mohamed bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han bar sin son till bilen och körde honom till vårdscentralen.

Därifrån skickades Abdihakim i ilfart till sjukhuset. Där konstaterades andningssvikt på grund av influensa. Han behandlades i respirator och fick stanna på sjukhuset i över en månad. I dag är han i stort sett återställd och familjen har anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

ANNONS

Nu har beslutet kommit: Samtalet hanterades fel och en ambulans borde ha skickats direkt. Och SOS Alarm, som gjort en egen utredning, håller med enligt pressansvarige Anders Klarström.

– Vi har utsatt den här personen för en onödig risk och uppfattade inte allvaret.

Enligt företaget höll operatören fast vid sin åsikt för länge och fokuserade inte tillräckligt på de faktiska symptomen. Vid varje nytt samtal ska en ny bedömning ske.

Under 2013 har SOS Alarm i Stockholm gjort fyra anmälningar mot sig själva efter att ambulans fördröjts eller uteblivit. Året före anmäldes bara ett fall och 2011 var siffran tre. Förra året anmälde också minst sex stockholmare själva SOS Alarm för samma sak.

Anders Klarström tycker inte att man kan dra några slutsatser av ökningen.

– Det görs runt 550 ambulans-körningar per dygn i Stockholm. Det är väldigt sällan det blir fel.

Jag såg att Abdi kämpade för livet.halima, mamma

Fakta

Fler fall där SOS Alarm anmälts

2011: En 23-årig man i Bagarmossen dog efter att ha ringt 112 men inte fått en ambulans i ett uppmärksammat fall.

2012: En kvinna från Stockholm fick missfall. Några dagar senare ringde hon 112 och berättade att hon blödde kraftigt. En ambulans skickades men fick inte högsta prioritet.

2013: En kraftigt blödande man fick vänta över en timme efter ett fall i en trappa när ambulansen inte fått tillräckligt hög prioritet.

ANNONS