Min lokala hjälte

Afasisjuka Birgit ångrar mobilköpet

Annica Gårdbo och hennes mamma Birgit Gårdbo. ”Mamma ringer inte för mer än 100 kronor om året med mobilen”, säger Annica Gårdbo.
Annica Gårdbo och hennes mamma Birgit Gårdbo. ”Mamma ringer inte för mer än 100 kronor om året med mobilen”, säger Annica Gårdbo.
Afasisjuka Birgit Gårdbo ringer för under 100 kronor om året med sin mobil.

Ändå kom hon ut från Hallunda centrum med en ny mobil och ett avtal för 389 kronor i månaden. Och säljaren vägrade att häva köpet.

Botkyrkabon Birgit Gårdbo besökte för två veckor sedan Hallunda centrum, när hon blev kontaktad av en försäljare i korridoren. Det slutade med att hon skrev under ett avtal som gav henne ny telefon och nytt abonnemang, men också en kostnad på 389 kronor i månaden.

– Han gratulerade mig till att jag skulle få en telefon, berättar hon.

Afasin hon har fått efter en stroke gör att hon stundtals har svårt att uttrycka sig. Men störningen gör också att drabbade kan ha svårt att läsa och förstå allt.

– Lurad, säger Birgit kort.

Avtalet hon skrivit under berättar om kostnaderna som köpet innebär. Och avtal ingångna i butik eller där en försäljare kontaktar kunder som passerar genom olika centrum innebär i regel inte att affären innehåller ångerrätt. På Birgits avtal står det dessutom skrivet ”ej öppet köp” med bläck.

– Ibland blir det bara för mycket för mamma och då vill hon bli av med problemet. Försäljaren borde reflektera över hur mamma är, säger dottern Annica Gårdbo.

Först ville Telekungen inte riva avtalet. Men efter att tidningen kontaktat företaget har de ändrat sig.

Men en av dess chefer, Emil Stjerndamm, har en annan version av vad som hänt.

– Jag var på plats när försäljaren och hon ingick avtalet. Hon verkade helt klar då och kunde uttrycka sig. Vi berättar ju också om alla avgifter. Och vi skulle aldrig sälja saker till folk som inte förstår vad de gör, säger han.

Telekungen sticker inte ut när det gäller klagomål kring avtal, enligt Maria Lindqvist, konsumentvägledare på kommunen.

Men ungefär en gång i veckan får hon telefonsamtal från personer som är missnöjda med avtal de ingått med försäljare som kontaktat dem på gator och i köpcentrum.

Hon välkomnar att det nu är på gång en lag som ger ångerrätt i de fallen.

– Jag upplever att många inte riktigt förstår vad de skriver under. Det är också vanligt att folk tror att de har ångerrätt på de här köpen, säger Maria Lindqvist.

Samtidigt pekar hon på det egna ansvaret.

– Det är viktigt att du säger nej om du inte hänger med och att du ser till att alla löften finns med i det skriftliga avtalet.

Han gratulerade mig till att jag skulle få en telefon.birgit gårdbo

Fakta

Ny lag ska ge rätt att ångra sig

Förra året hade konsumentvägledaren i Botkyrka 47 ärenden där folk var missnöjda med avtal som tecknats med försäljare som kontaktat dem på gator och allmänna utrymmen.

En ny lag som ger ångerrätt vid den typen av avtal är på gång till nästa sommar.

Källa: Botkyrka kommun