Affischer ska locka fler till kulturupplevelser

Efter fem år i innerstan kommer nu ”kulturtavlorna” även till västerort.

– En stor grej för kulturen, säger Pelle Berg, Kulturtavlornas vd.

I innerstan har ”kulturtavlorna”, reklamaffischer som sitter i ramar på lyktstolpar, blivit ett naturligt inslag i stadsbilden. Nu ska de upp även i ytterstan.

Endast museer, teatrar, utställare och andra kulturarrangörer har rätt att annonsera på kulturtavlorna. Det fasta priset på 56 kronor i veckan för en dubbelskylt, gör att ekonomiskt starka aktörer inte kan armbåga sig fram.

– Vi har daglig kommunikation med kulturlivet, och försöker spara så mycket plats som det går till mindre aktörer som har kortare framförhållning, säger Pelle Berg, vd på Kulturtavlorna.

Det privata reklamskyltsföretaget Sarrasso, där Kulturtavlorna ingår, vann upphandlingen och körde i gång med kulturtavlorna i innerstan 2007. Nu har man fått tillstånd av trafikkontoret att sätta upp 1 800 tavlor i ytterstan.

250 kulturtavlor har redan satts upp i bland annat Vällingby, Spånga, Kista, Alvik och vid Brommaplan. Ytterligare 250 börjar sättas upp den här veckan i Tensta, Rinkeby, Husby, Akalla, Vinsta, Hässelby och vid Islandstorget.

– Men vi är lyhörda för de önskemål om placeringar som finns hos lokala kulturutövare. Det saknas ett naturligt sätt att kommunicera kultur i de här områdena. Det här breddar möjligheten att nå ut till en större publik, säger Pelle Berg, som tror att kulturtavlorna kommer att gynna även kulturaktörer i ytterstan.

Först ut på ytterstans annonsplatser är konstnären Ernst Billgren.

– Kultur är inget som bara kommer till en, utan något som man får lov att resa sig ur sin fåtölj och leta reda på. Det finns en massa vettig information om kultur om man bara lyfter näsan från sin telefon. Nu finns den informationen även i förorten. Stockholms innerstad växer och nu är även förorten i centrum, skriver han i ett pressmeddelande.