Nya Åkersberga station försenas ett år – upphandling görs om

Åkersberga station och Tomas Lindecrantz, projektledare SL.
Åkersberga station och Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen /SL.
Nu i december var det tänkt att nya Åkersberga station skulle stå färdig. Så blir det inte. I stället försenas projektet ett helt år.
– Vi måste göra om en upphandling, säger Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen/SL.

Österåkersborna får vänta ytterligare ett år på den utlovade gångbron och nya tak längs perrongerna vid Åkersberga station. Anledningen är att SL inte hittat någon lämplig entreprenör som kan bygga klart stationen.

– Vi fick ingen bra respons när vi gjorde upphandlingen så därför måste den göras om, säger Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen/SL.

– Konsekvensen blir att vi inte kan hålla tidsplanen.

Roslagsbanan vid Åkersberga station

Här ska gångbron över järnvägen byggas. Hittills har bara den tillfälliga portalen som ska skydda tågtrafiken under arbetet byggts. Foto Åsa Sommarström

Enligt planen skulle stationen vara klar nu i december. Men med den nya upphandlingen kommer arbetet i gång tidigast i februari och då beräknas allt i stället bli färdigt i november-december nästa år.

Hur många anbud fick ni in vid den första upphandlingen?

– Ett, och de uppfyllde inte kraven. Det är ju jätteviktigt att det blir konkurrens och att skattebetalarna får så mycket pang för pengarna som möjligt.

Att man inte handlade upp entreprenör för de sista arbetena redan tidigare förklarar han med att alla detaljer i projektet inte var klara då.

Bygge av tågbroar går enligt plan

Samtidigt med arbetena på Åkersberga station pågår bygget av två tågbroar i Runö, i höjd med McDonalds och Byggmax.

Den ena bron är färdig och den andra beräknas bli klar senare i år. Sedan är det tänkt att biltrafiken ska gå under järnvägen på en ny väg från Rallarvägen till Sågvägen våren 2020. Enligt Tomas Lindecrantz går arbetena med broarna som planerat.

Enligt uppgifter till Mitt i ska en entreprenör ”fått sparken” från arbetet med stationen, men det stämmer inte säger Tomas Lindecrantz:

– Nej. De som vi haft förut är kvar.