SOS-alarm behöver 100-tals operatörer

Skylt SOS-alarm
Trots effektiviseringar blir svarstiden hos SOS-alarm allt längre.
Hälften av stockholmarna som larmar 112 får vänta för länge innan de får svar. Trots att larmsamtal numera omfördelas till fler larmcentraler har trenden inte vänt – svarstiderna blir längre.
"Vi behöver 100-150 operatörer"

Målet för SOS-operatörerna är att alltid att svara på samtal till 112 inom åtta sekunder. Sedan 2012 har antalet samtal som inte hinner besvaras inom det tidsintervallet ökat successivt. Endast hälften av samtalen når en operatör inom åtta sekunder.

Trenden fortsätter

– Man kan väl säga att de flesta samtal spelar det ingen roll om det är svar inom åtta, 16, eller 30 sekunder. Men i varje enskilt samtal kan det vara akut, ett hjärtstopp till exempel, där varje sekund är viktig. Så vi måste få ner svarstiderna, säger Helena Söderblom, presschef SOS-alarm.

Mellan 2012 och 2015 hade antalet larmsamtal som besvarades inom åtta sekunder minskat från 73,9 procent till 51,8 procent.

Enligt preliminära siffror för 2016 ser trenden ut att fortsätta, med längre väntetider och färre samtal som besvaras inom åtta sekunder, berättar Helena Söderblom.

– Ja, det är tyvärr så, säger hon.

Har effektiviserat

De senaste åren har SOS-alarm genomgått flera förändringar för att få bukt med de långa väntetiderna. Först införde man så kallade systerregioner, som innebar att flera larmcentraler samarbetade. Detta har efterhand utökats och sedan slutet av 2015 är det nationell samordning som gäller.

Det innebär att när man ringer 112 går samtalet först till din regionala larmcentral, men efter fem sekunder kopplas samtalet vidare till landets övriga SOS-alarmcentraler, om det inte har besvarats.

– Det har inneburit en liten förbättring för Stockholm och svarstiderna har jämnat ut sig över hela landet. Utan nationell mottagning hade svarstiderna ökat mer, säger Helen Söderblom.

Behöver 100-150 operatörer

För att få bukt med problemet vill nu SOS-alarm anställa fler operatörer. Men då behövs mer pengar och de statliga bidrag som SOS-alarm får från regeringen har inte ändrats på tio år.

– Vi försöker vända på alla stenar och göra förbättringar, men någonstans går gränsen på vad vi kan göra med de operatörer vi har, säger Helena Söderblom.

Hur många skulle ni behöva?

– Det kan handla om 100 till 150 operatörer. Befolkningen i Sverige har ökat med nästan en miljon sedan vi fick höjda anslag förra gången och antalet samtal till 112 ökar hela tiden. Det är naturligtvis ohållbart i längden.

Fakta

Så snabbt besvaras larmsamtal

Fakta telefontider SOS-alarm

Källa: SOS-alarm