Äldre dieselbilar kan portas i innerstan

Bilarna måste bli färre i innerstan, menar trafikborgarrådet. Därför kan gamla dieselbilar portas från Stockholms innerstad.

Just nu utreds frågan på uppdrag av regeringen.

Enligt statistiken har bilarna i stan ökat under 2010-talet. Men den rödgrönrosa majoritetens uttalade mål för Stockholm är motsatsen: en minskning. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är orsaken att man vill få bort utsläpp och buller, och öka framkomligheten för kollektivtrafiken.

– Vi ska få ner trafiken och öka framkomligheten. De målen betyder inte att biltrafiken kommer att försvinna i staden. Vi ska fortsätta att ha bilar som transportmedel. Men frågan är hur många och vilka typer av bilar, säger han.

Nyligen infördes dubbdäcksförbud på två gator i innerstan: Fleminggatan och Kungsgatan. Ett stort antal p-platser har också tagits bort till förmån för extra körfält för bussar, och nyligen infördes också trängselskatt på Essingeleden.

Och fler förändringar för bilisterna kan vänta. Regeringen har tillsatt en utredning kring så kallade miljözoner för personbilar.

Sedan tidigare finns möjligheten för kommuner att förbjuda viss typ av tung trafik, något som Stockholm har utnyttjat när det gäller vissa diesellastbilar som inte får köra in i innerstan.

En ny lag skulle göra det möjligt med samma regler även för personbilar som inte bedöms vara miljövänliga.

– Det skulle exempelvis kunna handla om att vissa typer av äldre dieselbilar inte får köra i vissa områden, säger Daniel Helldén.

Utredningen ska också undersöka om man kan ge fördelar till tysta bilar som inte släpper ut avgaser, exempelvis elbilar.

Daniel Helldén kör själv bil ibland – då en laddhybrid som ägs av hans fru. Det är i den typen av bilar han tror framtiden ligger i Stockholm

– Jag tror det kan utvecklas områden med extremt lite bilar och vissa områden där vi har fler och då en annan typ av bilar utan förbränningsmotorer, säger han.