Äldre förtvivlad över hissrenovering

Hissarna på Bollen renoveras.
Hissarna på Bollen renoveras.
Hissarna på Bollens boende för 65+ ska renoveras. Men hissen som de äldre hänvisas till saknar dörröppnare och för en av de boende är den omöjlig att öppna.

– Jag kommer inte att kunna gå ut, säger hon.

Hissarna på Bollens äldreboende på Parkvägen i Råsunda är under renovering. Den ena hissen är redan renoverad och nu är det dags för den andra.

Men för en boende på Bollen ställer renoveringen till det rejält.

– Hissdörren till den hissen vi hänvisas till har en väldigt tung dörr. Den är så tung att jag inte kan öppna den, berättar en förtvivlad äldre kvinna på boendet.

Kvinnan är 75+ och svårt lungsjuk. Minsta extra ansträngning gör att hon riskerar att kollapsa.

Hon ser med förtvivlan fram emot renoveringen, eftersom den riskerar att göra henne till fånge i sitt hem.

Kvinnan har bett Signalisten att installera en automatisk dörröppnare på hissen och ställa ut en stol utanför hissen på varje våningsplan.

– Det är många som vill ut och in, och det blir ju kö vid hissen. Jag kan bara stå stilla en halv minut. Mina lungor är slut, säger hon.

När hon kontaktat Signalisten och Solna stad för att få hjälp har hon fått svaret att hon måste söka hemtjänst som kan komma och hjälpa henne öppna hissdörren.

Enligt Catarina Johansson Nyman, vd på Signalisten, som äger huset, går det inte att installera en dörröppnare på hissen.

– Just på den hissen går det inte. Vi har informerat alla hyresgäster om renoveringen i mitten av juli om att hissen kommer att renoveras i 4 veckor.

Hon lovar dock att ställa ut stolar så att behövande kan sitta och vänta på hissen. I övrigt är det omvårdnadsförvaltningens ansvar att hjälpa personer som inte kan klara sig själva, menar hon.

Enligt Elisabeth Sundelin, avdelningschef på omvårdnadsförvaltningen, har man försökt att hjälpa kvinnan så gott det går. Hemtjänst under de veckor som renoveringen pågår är det man kan erbjuda.

– De kan hjälpa henne att öppna dörren eller följa med henne ut och handla, eller till och med gå och handla åt henne under den här tiden. Vi har försökt att uttömma alla möjligheter. Jag förstår att det är jobbigt och att det ställer till det. Men efter de här tre veckorna blir det en bra och ny hiss, säger hon.

Kvinnan tycker dock inte att alternativet med hemtjänst är en bra lösning.

– Jag vägrar betala hemtjänst för att öppna en dörr. Det kostar jättemycket pengar och jag kommer inte att kunna vara spontan, säger hon. De har inte skött det här bra, varken Signalisten eller Solna stad, säger hon.