Ali Nouris pojkdröm blev verklighet

Ali Nouri.
Ali Nouri.
ali nouri
Ali Nouri och klockor från Carl Edmond.
Han började som 13-åring att köpa och sälja klockor. Två decennier senare lanserar Solnabon Ali Nouri sina egna klockor världen över.
– Du måste vara annorlunda idag för att lyckas, är du som alla andra så kommer du aldrig överleva, säger Ali Nouri grundare av klockmärket Carl Edmond.

Intresset för klockor började som 13-åring för Solnabon Ali Nouri. Efter lång och brokig väg har han på ett år lanserat klockmärket Carl Edmond både i Sverige och internationellt.

– Jag vill göra min egen resa, jag är inte ute efter att kolla på vad andra gör, och det är så jag alltid har varit, säge Ali Nouri.

Fyllde pojkrummet med klockor

Allting började i tonåren när han ville vara häftig på en fest. Han köpte en klocka via internet, men blev missnöjd och sålde klockan vidare. Där och då väcktes en dröm. Tillslut var pojkrummet fyllt med klockor, tills en dag då polisen stormade lägenheten.

– De trodde att jag sålde någonting annat än klockor, eller att det var någonting i klockorna. Så de tog allihopa, säger Ali och skrattar.

Efter att ha suttit häktad som trettonåring fick han kalla fötter och lade ned klockförsäljningen.

– Mina föräldrar sa alltid: vad gör du, sluta med det här. Men idag är de stolta, de har ju varit med sedan dag ett.

Istället började han plugga till civilingenjör, för att några år senare återigen börja jobba med urverk. Tillsammans med en vän startade han Urkompaniet som de senare sålde vidare.

Övertalade schweisisk klockmästare

På avstånd såg Ali hur andra svenska klockföretag tog plats på marknaden, och han bestämde han sig för att ge sig in i matchen. Han kontaktade den världskända klockdesignern Eric Giroud. Men att få med sig Giroud på tåget var inget som gick vägen på första försöket.

– Han sa: du är lite grön, du vet inte vad du håller på med. Men efter 3 månader sa han till mig – ta ditt pick och pack och kom ned, och idag är vi väldigt tajta.

Enligt Ali själv så visste han exakt vad han höll på med. Hemligheten till varför han lyckats är enligt honom själv målmedveten och att han haft ett tydligt mål redan från start.

–  Jag fick också ett nej i början, men jag har hört nej en miljon gånger i mitt liv, så man blir ganska bulletproof.

Från Iran till Solna

Som tvååring flyttade Ali från Iran med sin familj och sedan dess har han bott i Ulriksdal. Idag har Ali kontor i Mall of Scandinavia och härnäst väntar ett nytt kontor för att kunna ta emot fler kollegor.

Vad tänkte du när du flyttade in i här?

– Det var nog det sista jag tänkte. Det var mer att det skulle vara enkelt, för jag bor i Solna och jag är trygg i Solna. Men det är min hemmaplan, så det kändes ganska naturligt.

Kommer du växa ur Solna?

– Det får vi se, nu har jag bott i Solna hela mitt liv. Jag tycker någonstans att Solna också växt i sig, det är ju ganska pampigt med arenan och Mall of Scandinavia. Jag var ju varit här sedan dag ett när det bara var träsk, så jag tycker det är ganska pampigt.

Går emot strömmen

Med framgång följer motgång, och vice versa. För Ali har det alltid varit viktigt att göra något som ingen annan har gjort tidigare– att helt enkelt skapa något nytt.

– Annars blir man ju som alla andra. Varför kan man inte skapa någonting som inte redan finns? Jag fight:ades med dem en miljon gånger under designprocessen, och ifrågasatte dem som designer, och det var det som gjorde att jag fick min respekt.

I klockbranschen är det enligt Ali lätt att synas med hjälp av sociala medier och att tillverka en klocka är inte heller det en särskilt stor utmaning.

– Men vill man göra någonting nytt då behövs en vision, ett mål, och en planering. Du måste vara annorlunda idag för att lyckas, är du som alla andra så kommer du aldrig överleva. Det finns för många som är för lika. Du måste göra någonting som sticker ut, speciellt i en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag.