Alkohol till dörren blev ingen succé

I snitt varannan dag har varor från Systembolaget körts hem till kunder i de områden där företaget infört tjänsten.
I snitt varannan dag har varor från Systembolaget körts hem till kunder i de områden där företaget infört tjänsten.
En leverans varannan dag. Än så länge har intresset för Systembolagets hemleveranser varit en flopp.

– Vi ser gärna att intresset ökar, säger Lennart Agén på Systembolaget.

Den 5 november förra året blev Sollentuna först i landet med hemkörning från Systembolaget. Under en försöksperiod kan alla med postort Sollentuna beställa öl, vin och sprit och få varorna hemkörda till dörren. Där efter har försöket utvidgats och omfattar i dag även postorterna Bromma, Nacka, Johanneshov, Uppsala, Borås och Brämhult.

Fyra månader efter premiärleveransen är intresset för tjänsten lågt. Hittills har det gjorts två till tre beställningar per dag – i samtliga försöksområden.

Totalt handlar det om 160 leveranser under perioden. Per område motsvarar det en leverans varannan dag i genomsnitt. Trots det är Systembolagets ledning nöjd.

– Det ligger i linje med vad vi förväntat oss. Det går i lagom takt, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Systembolaget vill dock inte lämna ut några specifika siffror för Sollentuna.

Under året kommer Systembolaget att utöka försöket med fler och större områden. Hösten 2014 ska tjänsten utvärderas.

– Utvärderingen är viktig, dels vad kunderna tycker, men även om detta påverkar den totala alkoholkonsumtionen vilket två utomstående forskare utvärderar, säger Lennart Agén.

Hur mycket pengar man satsat på hemleveranstjänsten vill man heller inte uppge.

– Vi har väldigt små utvecklingskostnader för det här, säger Lennart Agén, pressansvarig på Systembolaget.

Hur många kunder krävs då för att tjänsten ska bli permanent?

På Systembolaget har man sneglat på norska Vinmonopolet som erbjudit hemleveranser i tio år – en tjänst som står för ett par procent av den totala omsättningen.

– Det är en rimlig omfattning, säger Lennart Agén.

Än så länge är det långt kvar innan det svenska försöket är upp i de nivåerna.

– Ju mer tjänsten blir känd desto fler beställer, vi ser en tydlig ökning av antalet beställningar månad för månad. Och vi ser gärna att intresset ökar ännu mer, det ger ett bättre underlag för utvärderingen, säger Lennart Agén.

När Lokaltidningen Mitt i följde med en chaufför från budfirman Bring Express under premiärdagen den 5 november hade han tio leveranser i Sollentuna. En av kunderna var Johan Bergengren i Silverdal.

– Jag har inte beställt fler gånger sedan dess, men jag kommer att göra det, säger han till Mitt i.

Ju mer tjänsten blir känd desto fler beställer.Lennart Agén, presschef

Fakta

Tre dagars väntan på varorna

Under försöket med hemkörning levereras varorna måndag, onsdag och fredag. Det tar minst tre dagar att få leveransen.

Leveranskostnaden för att få 1–12 flaskorhemkörda är mellan 200 och 220 kronor.

Samma försäljningsregler gäller vid hemleverans som vid köp i Systembolagets butiker.

KÄLLA: SYSTEMBOLAGET