Min lokala hjälte

Efter kritiken: SL stoppar skip stop nästa år

Henrik Thunes (M) och Kristoffer Tamsons (M) tar i hand på att avbryta skip stop.
Henrik Thunes (M) och Kristoffer Tamsons (M) tar i hand på att avbryta skip stop.
Alliansen i landstinget avbryter skipstop senast år 2019 men helst tidigare.
– Vi kan inte gå vidare med ett upplägg som inte möter resenärernas behov, säger Kristoffer Tamsons (M).

Alliansen i Stockholms läns landsting backar om skipstop, även kallat snabbpendeltåg.

På tisdagen meddelade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att en majoritet i landstingets trafiknämnd står bakom ett beslut att ta bort snabbpendeltågen på ostkustbanan till nästa år. Även det planerade införandet på Mälarbanan slopas.

– Jag tror att alla är överens om att pendeltågstrafiken inte har utvecklats på ett bra sätt. Ansvarsfull politik är att lyssna och vi kan inte gå vidare med ett upplägg som inte möter resenärernas behov, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till Mitt i.

Målbilden är att ta bort det som fungerar dåligt och behålla det som fungerar bra.

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd

Trafikförvaltningen kommer nu att lämna in en ansökan till Trafikverket där alla tåg stannar vid samtliga stationer. Samtidigt vill majoriteten i trafiknämnden behålla 2018 års utökade trafikvolym på cirka 20 procent.

– Det är ett skarpt löfte från vår sida. Jag hoppas att det är tydligt och efterlängtat. Målbilden är att ta bort det som fungerar dåligt och behålla det som fungerar bra, säger Kristoffer Tamsons.

Bakom beslutet ligger en gediget analys- och dialogarbete, menar Kristoffer Tamsons. Och som en följd av detta behålls skip stop på Nynäsbanan även framöver.

– Jag har pratat med resenärer och kommunalråd i många kommuner, och signalerna jag har fått är att utökningen av trafiken har varit bra. I Nynäshamn har skipstop varit uppskattat, medan kommuner som Sollentuna och Solna har velat att alla tåg ska stanna på samtliga stationer, säger han.

Senast 2019 men helst tidigare

Trafikförvaltningens nya ansökan, där skipstop inte kommer att finnas kvar, avser tidtabellen för 2019 som börjar gälla i december 2018.

Men om allt går som Kristoffer Tamsons vill kan skipstop avskaffas tidigare än så.

– Vi nöjer oss inte här utan kommer även att föra en dialog med Trafikverket om att se över möjligheten att utöka trafiken i närtid, redan under våren, säger han.

Att vi får det här beskedet är oerhört glädjande.

Henrik Thunes (M), kommunalråd Sollentuna

En som varit drivande i att få landstingsalliansen att avbryta skipstop är Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna.

– Sollentunaborna har varit hårt prövade en längre tid och att vi får det här beskedet är oerhört glädjande. Vi är beroende av att pendeltågstrafiken fungerar och det går dessutom i linje med våra framtida byggplaner, säger Henrik Thunes till Mitt i.