Allt fler hamnar i skuldfällan

Vanessa Johansson och Anett Bredberg Eriksson jobbar som skuldrådgivare hos Nacka kommun. Deras erfarenhet är att fler och fler behöver hjälp att klara sin tilltrasslade ekonomi.
Vanessa Johansson och Anett Bredberg Eriksson jobbar som skuldrådgivare hos Nacka kommun. Deras erfarenhet är att fler och fler behöver hjälp att klara sin tilltrasslade ekonomi.
Fler och fler Nackabor kan inte betala sina räkningar och betalnings­föreläggandena ökar.

Enligt Anders Nordenfors, enhetschef på Krono­fogden, är snabblånen en stor bov i dramat om pengarna.

Antalet snabblån, så kallade sms-lån, internetlån eller mobillån, har ökat i både antal och summor de senaste tre åren.

Förra året var 318 Nackabor tillsammans skyldiga över en och en halv miljon kronor i form av snabba kontanter.

Snabblånen är oftast på mindre summor och ska betalas tillbaka inom 30 dagar.

Oftast tillkommer dessutom dryga räntor och avgifter och mången gång tas nya lån för att kunna betala de gamla.

En sökning på just ”snabblån” på internet ger träffar sida upp och sida ner där olika aktörer lovar kvicka pengar utan kreditupplysning, och där låntagaren även kan ha betalningsanmärkningar, något som annars skulle sätta käppar i hjulet hos en vanlig bank.

Anett Bredberg Eriksson och Vanessa Johansson jobbar som bland annat skuldrådgivare hos Nacka kommun.

De har sett en ökning av antalet skuldsaneringsärenden i området och håller med om att sms-lån och andra snabblån ställer till det för de som redan är desperata.

– Det är få som kommer till oss som har överkonsumerat. De som kommer hit är de som inte vill hamna hos Kronofogden och som har tagit en massa sms-lån och andra snabblån för att betala räntor på andra lån, säger Vanessa ­Johansson.

I Nacka kommun kunde cirka 4 400 personer, juridiska och vanliga, inte betala sina skulder förra året.

Totalt lämnades över 10 000 ansökningar om bland annat betalningsföreläggande in under 2012, vilket är en ökning med sju procent sedan 2009, och mer än i riket i genomsnitt.

Allt som oftast dras dessa betalningsförelägganden sedan tillbaka, men inte förrän de har bidragit till ökade och dryga kostnader för den som redan står utan monetära medel.

Lågt räknat betalade skuldsatta Nackabor 3,6 miljoner kronor extra för sina lånade penningsummor i form av avgifter och ombudsarvoden förra året, berättar Yvonne Henriksson, controller hos Kronofogden.

– Bäst vore ju om man betalade direkt, säger hon.

Enligt skuldrådgivarna hos Nacka kommun är det alla slags människor som söker sig till dem.

Några av dem är egna företagare, andra föräldrar som skiljt sig och plötsligt tvingas stå för tidigare delade kostnader själva.

Anett Bredberg Eriksson och Vanessa Johansson berättar vidare att det oftast är sent i kedjan av skuldbrev och hot om avstängd el eller telefon som personer väljer att söka hjälp.

– Det är ett steg att ringa oss, då tvingas man ju inse att det här faktiskt är besvärligt, säger Anett Bredberg Eriksson.

– Vi kan ibland få hela IKEA-kassar med oöppnad post för att man inte har orkat ta tag i problemet. Man kommer tyvärr oftast till oss fem över i stället för fem i, säger Vanessa Johansson, som vill uppmuntra till att ta hjälp tidigare.

Vi kan ibland få hela IKEA-kassar med oöppnad post för att man inte har orkat ta tag i problemet.Vanessa Johansson, skuldrådgivare

Fakta

Våga ta hjälp av skuldrådgivare

Titta på din ekonomi, öppna all post för att få en överblick.

Prioritera alltid hyra, el, mat och telefon.

Våga ta hjälp – kontakta rådgivare, men var också ärlig mot familj och vänner. Berätta hur läget är för att slippa leva dubbelliv.

Vänd dig till socialtjänsten och sök om försörjningsstöd.

Källa: Skuldrådgivarna, Nacka kommun