Min lokala hjälte

Allt fler låter bilen stå

Anna-Lena Karén, mamma till Isabel, 9, Johanna, 6, och Filip, 5 månader, är en av alla Upplands-Brobor som tar pendeln in till Stockholm. ”Parkeringsavgifterna i stan är för höga”, 
säger hon.
Anna-Lena Karén, mamma till Isabel, 9, Johanna, 6, och Filip, 5 månader, är en av alla Upplands-Brobor som tar pendeln in till Stockholm. ”Parkeringsavgifterna i stan är för höga”, 
säger hon.
Vägarbeten, dyra p-platser och långa köer – nu väljer allt fler att ställa bilen. På ett år har biltrafiken i Upplands-Bro minskat med nästan sex procent.

Nu vill kommunen att pendeltågen ska gå oftare.

– Jag tar bilen till pendeltåget och ställer den där när jag ska in till Stockholm, det är för dyrt med parkeringsplatser. Pendeln funkar jättebra, säger trebarnsmamman Anna-Lena Karén som bor i Brunna.

Många bilister har fått nog av långa köer och dyra parkeringsavgifter. För fjärde året i rad minskade biltrafiken i landet, visar ny statistik från Statistiska centralbyrån som Statoil sammanställt.

I Upplands-Bro sjönk genomsnittsbilens körsträcka med 5,9 procent eller minus 76 mil per bil. Det gör att kommunen hamnar på en andraplats i länet med störst minskning.

En glädjande utveckling, anser kommunstyrelsens ordförande Irène Seth (M). Hon menar att det är en allmän trend att allt fler väljer pendeltåg eller buss.

– Jag åker alltid pendeltåg när jag ska in till stan, då kan man sitta och jobba en halvtimme och det är precis lagom. Väldigt många tar pendeln, vi är en modern kommun och hit flyttar unga, moderna människor som vill utnyttja kollektivtrafiken, säger Irène Seth.

Det finns ingen särskild politisk satsning på att minska biltrafiken, däremot förs en diskussion om hur många parkeringsplatser som behövs varje gång det byggs nytt.

Dessutom står en ökad turtäthet på pendeltåget till Bro högt på önskelistan. Ett möte med SL och Banverket är planerat i september.

– Om det blir tunnelbana till Järfälla så är det särskilt viktigt att man förlänger den servicen, halvtimmestrafik till Bro är inte okej, säger Irène Seth.

Trafikverkets målsättning är att få bort var femte bil till år 2030. I nästan hela Sverige går det åt rätt håll. Solna toppar listan, där sjönk bilkörningen med 10,2 procent i fjol jämfört med förgående år.

Enligt Håkan Johansson, klimatexpert på Trafikverket ökade trafiken i Sverige kraftigt fram till 2008, men sedan tog det stopp.

Ekonomisk kris och höjda oljepriser tror han är några orsaker till den nedåtgående trenden.

– Men det finns också ett minskat intresse både hos äldre och yngre att skaffa körkort. Bilen är inte längre en statussymbol på samma sätt som den var för 20–30 år sedan, säger han.

Men 64 kommuner går i motsatt riktning med ökad biltrafik mellan 2011 och 2012. Jumboplatsen innehas av Danderyds kommun med en ökning på 11,7 procent.